Monday, February 17, 2014

Homesick dan kuih

ASSALAMUALAIKUM...

Urghhh... dah lama ni tak balik. Memang 'sakit rumah' la kebelakangan ni. Bila rindu rumah, mula la terbayang makanan yang saya selalu makan. Kali ni saya nak kongsikan kuih yang mak suka buat, dulu. Sekarang ni mak cuma goreng cucur pisang atau cucur udang  memandangkan famili kami sangat suka cucur tersebut. Kuih=cucur? Entahla, tak pernah ambik kisahpun. Janji perut hepi.

Tak pasti ni ka iklan yang saya cari. Almaklumlah main letak ja, bukan boleh play pun guna wifi.

Kuih buatan mak yang menjadi kegemaran sepanjang hayat:



  1. Kuih apom - Patutnya apam kan? tapi kami panggil apom. Gebu, putih, warna lain pun ada. Tapi kaler putih la paling sedap. Ker sama ja??? Nak buat macam susah. Nak cuci tu lagi susah sebab melekat kat acuan. Simpan dalam peti ais, memang thorbaiikkkkk!!!





  2. Kuih Ayu- Ermmm... tak pastilah suka kuih ni sebab kuih ka sebab nama dia~ Sebenarnya saya suka yang hijau tu ja. Selalunya kelapa tu buang ja. Hahaha... sekarang ni nak merasa time ramadhan ja la kan. Cara nak buat pun tak berapa ingat dah.




3. Cucur keria- Urmm.... terliur menyebutnya. Memang part nak goreng dengan gula tu la paling menarik. Kena guna ubi keledek kalau tak silap. Paling sedap setakat ni yang arwah nenek buat.


4. Kuih ketayap- tak pasti dari mana asal-usulnya. Mungkin tukan masak masa tu tengah masak something dan kemudian terpelanting atas kepala menjadi ketayap. Dalam ada inti kelapa dan gula merah. Memang manissssssssss~ 


5. Kuih sagu- Selalunya memang warna merah. Ermmm... saya suka lagi bila makan tanpa kelapa. Hahah.. terasa manisnya~

Kalau diikutkan banyak lagi ni. Tapi ni antara kegemaran saya. Semua kuih yang saya suka manis-manis belaka. Belum lagi sebut kuih cara dan kuih melaka~

Makin disebut makin rindu pada rumah ni. Lebih baik berhenti noh. :p

ASSALAMUALAIKUM~


No comments: