Wednesday, February 19, 2014

Hati sendiri VS Hati kawan

ASSALAMUALAIKUM...

Ermmm... seringkali kita keliru, mana satu hendak kita jaga? Mana satu yang perlu kita utamakan??

Hati sendiri atau hati kawan?
Biasalah, kawan pun ada banyak jenis. Ada yang sensitif, ada yang pentingkan diri. Kita pula kawan yang macam mana? sensitif? pentingkan diri?

Kalau nak cerita pengalaman sendiri, memang banyak.
Sekarang ni pun tinggal dengan kawan yang 'annoying'. Siapa yang rapat dengan saya tu kenal lah. Tapi sebagai seorang kawan, memang saya dapat bersabar. Bila terasa 'annoyed' sangat tu, saya cuma diam ataupun 'miaooowwww' ja kat dia. Nanti dia stop la. Setel. Ni cara terbaik kot nak jaga hati kawan walaupun hati kita sakit.  Better kan dari membalas perbuatannya dengan makian ataupun cercaan ataupun paling tak pun 'annoy'kan dia balik.

Jadi, nak jaga hati sendiri ka nak jaga hati kawan ni?

Nasihat saya, tengok pada keadaan. Kalau kawan tu jenis yang sensitif/pendendam, saya akan cuba utamakan hati dia. Kalau dia tu jenis yang tak kisah/mudah melupakan dan memaafkan, saya akan jaga hati saya dulu.


ASSALAMUALAIKUM...

No comments: