Monday, November 10, 2014

Naruto

ASSALAMUALAIKUM...

T^T

Sedih bila dapat tau Naruto dah habis. Dari darjah 6 kot layan.
So, apa yang saya belajar dari cerita ni?



1. Orang yang mengabaikan kawan lagi teruk dari sampah. 

2. Kekuatan bukan datang dari diri tapi dari sokongan orang lain.

3. Jangan kejar perempuan tu kalau dia taknak kita. Pergila pada yang sudi~

4. Kejar cita-cita. Tak usah pedulikan kata orang lain.

5. Kadang-kadang kita buat benda bodoh untuk dapat perhatian orang lain. Tak kisah kena marah ataupun kena benci.

6. Jadi ketua besar sangat tanggungjawab. :(


Dan banyak lagi. Sob3... Babai Naruto. Tunggu Naruto last movie ja. T^T


ASSALAMUALAIKUM..

Friday, October 03, 2014

Jadi macam dulu?

ASSALAMUALAIKUM....

Ya Allah...

Aku rindu...

rindu waktu dulu...


Almost... perfect...

I have good friends...
sehinggakan tak perlu bergirlfriend...


Ada abang yang tiada pertalian darah...
tak payah fikir nak mengadu kat siapa...


Pointer yang tak seberapa...
tapi enjoy ja waktu belajar...

Tidak berkereta...
tapi motor dah mampu bawa merata...


Arghhhhh...

Saya mau semuanya jadi seperti dulu. Kadang-kala terasa seperti kebahagiaan dirampas. 
Harap cuma sementara.



Sahabat seperti matahari? Sob3... 

Tahun ini terasa seperti banyak benda yang hilang. Hilang teman. Hilang tujuan. Hilang keseronokan. 

Mungkin ku perlu PULANG.


Wassalam




Saturday, September 20, 2014

Kepuasan


Assalamualaikum

Pernah masa kau 'membuang' dan kau rasa tak puas akibat sedang mengejar masa? Urghhh... Perit kan?

Perlukah kepuasan semasa melakukan sesuatu?

KePUASan menulis blog
KePUASan mengajar
KePUASan masa bersukan

"Takpalah dapat gred apa pun, asalkan dapat kepuasan."

Tapi...
Macam mana nak dapatkan kepuasan tu? Syukur? Sungguh-sungguh?

Contoh dalam hidup saya sendiri, saya merasa sangat puas bila buat sesuatu yang nampak hasilnya dalam masa singkat.

Cuci kereta
Decorate bilik
Bersukan

Perkara-perkara tersebut buat saya puas. 


Saya cuba cari kepuasan dalam mengajar. Tak jumpa. 

Namun, ini bukan alasan untuk saya ponteng kuliah dan praktikum supaya saya ditendang keluar. Mungkin betul kata Ewi. Saya perlu buat benda lain selain mengajar untuk cari kepuasan itu. Sesuatu yang saya minat, mungkin?

Minat dalam bidang fotografi, makin pudar. Dapat rasakan lama-kelamaan nanti mungkin saya mengambil keputusan untuk menggantung kamera.

Mencuci kereta. Biarpun nampak lekeh. Saya berasa puas. Kecewa dengan hampir kesemua kedai cuci kereta dengan kualiti pembersihan mereka. Buat sebab duit. Bisnes. Sebab tu saya prefer basuh di rumah.

Harap saya masih ada minat lain yang belum jumpa. 😰


Wassalam

Sunday, August 03, 2014

Raya

ASSALAMUALAIKUM

Raya kali ni.... betul-betul bermakna.
Sebab? Dapat duit raya banyak?
Taklah. Sob3.

Perasaan itu..

Bila pulang ke kampung...
Bersama isteri...
Menziarahi nenek... (rindunyaaaaa)
Dianggap macam keluarga sendiri...
Bergurau senda dengan saudara...
Petik rambutan...(berkerengga)

dan

Saat perpisahan...
T^T

Speechless
Hanya Allah yang tahu



Am I crying?
T^T

Ya Allah, mudahkanlah urusanku mengumpulkan wang, mudahkanlah persiapan kami dalam mendirikan rumah tangga.

T^T

Peritnya rasa.

Boleh ka macam ni? :3



Gambar raya mana?
Opsss... tahun ni x bergambar pun... (-.-)'


ASSALAMUALAIKUM...


Thursday, July 24, 2014

Raya VS Praktikum

26 Ramadhan 1435

ASSALAMUALAIKUM....

Jika dibandingkan dengan bulan Ramadhan sebelum ni, tahun ni paling suram agaknya. Dengan kesibukan praktikum, cuti pun kurang, siapa yang suka macam ni? RPH pun tulis dengan cincai mincai ja. Patutnya waktu ni dah kalut buat kuih di rumah dan bukannya RPH. @_@


Tahun ni punya raya...
Baju belum ada...
Kad raya pun, first time tak bagi kat kawan-kawan...
Cuti pendek...
Bestie masih di Astralia...
Kakak pun tak balik...
Mercun langsung tak sentuh...


Tapi, aku syukur. Waktu ni la nak lupakan semua masalah IPG, masalah sekolah dan sebagainya.
Dan saya harap, masih ada ramadhan nanti, dan ada angpau macam dulu. :)



Wednesday, June 04, 2014

Dilindungi

ASSALAMUALAIKUM...

Terkenang masa-masa lalu...
zaman sekolah...


Sejak kecil lagi, saya memang seorang yang pemalu, rendah diri, sebabnya... mungkin cara saya dibesarkan.
Saya kurang bergaul dengan kanak-kanak lain. Kawan saya cuma Sarah, Mamat, Syahir, Kayon, dan Nisah. Yup, kakak, sepupu dan jiran depan rumah. Cuma ini ja kawan yang saya ada masa kanak-kanak.

Masuk ja sekolah, kawan pun ayah yang carikan. Sifat pendiam dan pemalu tu masih ada. Walau darjah 1 tu, saya jadi ketua kelas (unofficial), semua nak tunggu cikgu suruh. Selalu la pegang pembaris panjang, dan tunggu siapa berjalan memang kena ketuk la. 

Masuk darjah 3, selalu kena kacau dengan kawan. Kasaq pulak tu. Disebabkan itu, saya membuat keputusan untuk berpindah sekolah. Dan di sekolah baru ni, saya selalu sangat kena buli. Disebabkan badan saya kecil, dan selalu beratuq paling depan masa perhimpunan, ditambah pulak dengan malu yang mengalahkan malu-malu kucing ni.... saya selalu jadi bahan. Sampai la darjah 6. Masa tu semua orang dah fokus UPSR, semua pakat jadi baik belaka.

Naik ke sekolah menengah, semua pakat mula matang, tak pernah dah la saya dibuli. Malu tu macam dulu, tapi cara layanan kawan dekat kita dah jadi macam lain. Saya selalu dilindungi. Kalau kena kacau pun, kawan-kawan zaman sekolah rendah yang suka membuli tu la akan melindungi saya. 

Sampailah sekarang ni. Masuk maktab pun, ada senior yang protective.  Kadang-kadang tu, rasa macam "Tak patut depa layan aku macam ni, aku ni bukan rapat dengan depa pun..."

Kadang-kadang jugak, saya harap saya boleh jadi seperti sesetengah orang tu, mudah ja bergaul dan berkawan dengan orang lain, walau kali pertama jumpa. Terima ja la, saya bukan jenis yang ramah. 




ASSALAMUALAIKUM...


Monday, May 19, 2014

EXAM

ASSALAMUALAIKUM...

Telah aku pilih sebuah jalan. Tak mungkin dapat berpatah balik. Aku harap akan ada lebih banyak cabang semasa berada di jalan ini. 

Urghhh, salah satu perkara yang membuatkan saya benci sistem pendidikan negara ini. Semalam baru sahaja mendegar forum berkaitan sistem pendidikan negara.

Saya benci exam. Hari ni baca, esok lupa. I learned nothing. Saya suka belajar tapi tidak suka membaca. Lebih gemar membuat projek. Mungkin IPG ni bukan untuk orang seperti saya. Ya, peperiksaan membuatkan orang tertekan. Untuk apa saya dapat cemerlang? Adakah saya gagal dalam hidup kalau pointer Cuma 3.30? Apakah sekiranya saya dapat 4 flat, saya menjadi guru cemerlang? Ataupun sekadar untuk membanggakan orang tua? Membuatkan diri terleka sebentar dengan kejayaan yang dikecapi? 

Saya ingin merasai kepuasan belajar di sini. Tapi bukan melalui peperiksaan. Saya suka belajar buat video, claymation, membentang secara spontan, pendidikan jasmani. Oh, itu baru terasa nikmat belajar. Peperiksaan, buat kita down bila tak dapat apa yang kita nak. Berapa kali dah dapat 3.3+. Bayangkan bagaimana rasanya. "Aku ni memang tak pandai, tak payah pulun dah la. Result komfem macam tu jugak."

Uih, esok exam. Ok. Tak bersedia. 

ASSALAMUALAIKUM

Friday, May 02, 2014

11 Bulan

ASSALAMUALAIKUM

Keyboard rosak, tak dapatlah tulis panjang-panjang.

Bulan 7... bulan 8... bulan 9... 2014... Bulan Mei dah!!
Bulan ini masuk sebelas bulan dah. Perlu bertahan 11 bulan lagi InsyaAllah!! :)

Cuba refleksi balik. Banyak pahit daripada manis. Biasalah. Awalnya pahit tapi pengakhirannya manis. Itu yang diharapkan. Ramai yang pilih manis pada mulanya, tapi penghujungnya pahit. Manis dari mula dan tetap manis pada hujungnya takkan sama. 


Semester ni, saya gagal. Mengumpul duit, mencari ilmu, memantapkan diri sebagai persediaan. Kesibukan, jawatan bukanlah alasan. Mungkin salah strategi. Takpalah, anggap semester ini sebagai percubaan. Cuti ni saya buat perancangan yang jauh lebih baik!



Masih banyak rahsia hati (asrarul qalbi). Tak dapat nak luah meskipun mulut dipaksa bercakap kerana hati itu misteri.

Ok, nak hadiahkan satu lagu!!!

Bintang hati


Bintang-bintang berkerdipan 
Hanya satu mengusik pandang 
Hanya satu antara seribu 
Pilihanku

Berkerdipan menghiasi 
Hanya satu bintang di hati 
Hanya dikau dalam seribu yang telah 
Menawanku

Datanglah ke dalam hidupku 
Bawakanlah cahaya cinta mu 
Datanglah ke dalam hidupku 
Kini dirimu aku rindu 

Di mataku kau berbeza 
Kilauanmu menyentuh rasa 
Kaulah bintang bersama cahaya 
Tersembunyi

Bintang hati kau penyeri 
Ku dambakan kasih sayangmu 
Geloraku setiap waktu berlalu 
Kau ku tunggu

Bintang-bintang berkerdipan 
Yang datang mengusik pandang 
Kau satukan antara seribu pilihanku 
Hanya kau ku rindu


:'(
*Psttt.. sori yassin. Lepas ni x dgar dah lagu Siti masa mandi.


ASSALAMUALAIKUM



Wednesday, April 16, 2014

Sukan, usaha VS bakat

ASSALAMUALAIKUM...

Wah, dulu mengutuk sakan sukan ni. Tapi bila main tu, ketagih kot. Alhamdulillah, banyak improvement walaupun tak sampai 10 kali main. Of kos la bersaing dengan Yassin. Belajar bersama dari beberapa orang sifu. Tak pernah terfikir pun nak main sukan ni sebab dulu bagi saya sukan ni macam untuk orang pemalas. Berdiri saja di situ dan tunggu bola. 


Ok. Setakat ni, ini bukanlah sukan paling susah yang saya mainkan. Yang paling susah setakat ni tenis kot. Tapi konsep dia sama. Cuma jarang main dan tiada orang ajar.  Mungkin sebab saya ni jenis yang boleh main semua sukan tetapi tidak pakar dalam mana-mana pun. Ini bukan bakat tetapi mungkin fizikal saya yang membolehkan saya bersukan. By the way, bakat dan usaha, mana lagi penting?

Mendengar cerita oleh Encik Roslan, membuka mata saya betapa usaha itu penting meski kau dilahirkan berbakat. Lihat Lee Chong Wei. Cuba lihat bagaimana dia berlatih. Dia korbankan masa untuk keluarganya semata-mata nak memperoleh title no 1 dunia.  

Gahhhh... malas mau cakap panjang. Jom berusaha dan jadi pakar dalam masa 1 tahun.
Bertekad mau ajar anak dua sukan ni masa kecil. Badminton dan pingpong. Bola sepak semua tu tak payah. Hitam muka nanti. Hihiew.


ASSALAMUALAIKUM....


Saturday, March 29, 2014

Cuti-cuti pendekku



ASSALAMUALAIKUM...

Seminggu..
7 hari...

Macam lama kan??

Hari ni dah Sabtu bro. Marilah berpacking-packing. Sob3...
Begitu pendek, dan padat. Sibuk dengan tugasan. Tapi tak sentuh pun. Kemana saya menghabiskan masa tu??



Jeng...jeng...jeng... Umar dah pandai merangkak ni, jenuh la nak mengejaq dia. Ada orang cakap umar macam dah besaq banding dulu. Mesti la kan? Yang mengecik cumalah perut pakcik dia ni. Hihiew...
Dulu Umar macam lagi comel kan?? Rambut panjang kot. Baby ni dah besaq baru nampak dia cerah ka gelap. BTW pakcik dia pun makin gelap. Tahun depan tobat takmau join dah KOT.


Ok, cuti ni  memang banyak plan tak jadi.
Kepada orang tu..
Mintak maaf sebab tak sempat singgah rumah. T^T

Mintak maaf tak hantaq sampai balik rumah... T^T

Mintak maaf buat anda jeles.... T^T

Mintak maaf hilangkan huruf 'A'  T^T


Jahatnya aku sejak semenjak ni. Bak kata Kodi, Din...please behave.

Ayuh, ke dunia kesibukan semula.


ASSALAMUALAIKUM...








Thursday, March 06, 2014

Ujian

ASSALAMUALAIKUM...

Ya Allah...

"Sungguh, kalau tiada 'kaki' yang menyokong pasti aku sudah rebah."

Ujian Allah,
datang bertalu-talu,
tidak kuduga begini beratnya,
hanya menunggu masa untuk kecundang,
mungkin.


Masalah oh masalah...
Belum selesai satu masalah,
datang lagi satu. 
Selesai satu masalah,
dua pulak yang datang.

Suruh tu suruh ni,
tugasan bilalah dapat sentuh?
Allah uji saya dengan masa,
24jam tu, adakah saya gunakan sebaiknya.

Kawan,
sorang ni merajuk sorang tu pun merajuk,
Siapa kata seronok kawan lelaki?
Semuanya susah nak jaga.

Hati,
rapuhnya mengalahkan kaca,
mujurlah hati tu cuma satu,
tapi itu pun aku tak dapat jaga.

Duit,
bukanlah segalanya,
tapi mampukah hidup,
tanpa helaian 'kertas' itu?


"YDP kena dapat dekan."Ustazah Sarimah. Kalaulah dia tau macam mana belajaq sains ni... T^T

"Minggu depan tolong jadi tukang ambik gambar sekian sekian..." Saya memang tak buzy pun. Setiap minggu mesti kena pegang kamera kan.

"Kami berharap YDP boleh menaikkan semula martabat JPP IPG Teknik tahun ni. Oleh tu, kita kena buat bla...bla...bla...Eh, kenapa YDP kita diam ja ni dari tadi?" Padahal setiap mesyuarat macam ni. Mesti banyak suara-suara tak elok kan tentang YDP ni.

"Esok sila bayar duit sekian...sekian.. lusa bayar duit baju. Ok, kena beli baju ni, wajib."
Ok, duit memang banyak pun. Sampai tak terbelanja. T^T
Saya hidup dengan duit tak sampai rm200. Cukup agaknya sampai bulan 5 nanti?? Oh. praktikum tak payah pakai duit pun kan???


Cukup.

Cukup berat.



Seseorang pernah mengingatkan, ujian itu tanda kasih sayang Allah pada kita...

Ujian ini untukku. Biarlah aku mengharunginya sendiri. I can do it. Maybe.


Sabar, walaupun payah.....

ASSALAMUALAIKUM...




Thursday, February 27, 2014

Kita sahabat, usahlah dipendam, :)

ASSALAMUALAIKUM...


Sahabat, 
andai ada yang melukakanmu,
usah dipendam,
kerana aku sedia mendengar,
aku rela menerima kata-kata kesat,
ia tidaklah sepedih sekarang.

LUAHKAN....

Maaf....


ASSALAMUALAIKUM...



Saturday, February 22, 2014

Bahagia ^_^

Jujur, sering bermain di fikiranku sejak-semenjak ini. "Eh, kenapa perlu kahwin eh? Hidup ni mesti nak bahagia kan? Hidup bujang tak bahagia ka?"

Satu hari tu, terbaca satu artikel, yang terus mengubah pandangan saya terhadap perkahwinan.

Malam dingin dengan sapaan angin membelai sekali-sekala. Saya renung wajahnya. Jelas sudah retak-retak pada pelipis matanya. Pipinya, walaupun masih merah seperti dulu, tapi sudah ada riak-riak kedutan yang mula bertamu.

”Bang, bahagiakah kita?”

Masih terngiang-ngiang pertanyaannya lewat bual kami menjelang tidur.

”Bahagia itu di mana?” tanya saya semula.

Dia diam. Matanya redup bagai kerlipan lampu kamar tidur kami.

“Terlalu banyak yang kita telah lalui bersama. Tak sedar dah lebih 20 tahun kita bersama,” kata saya.

Pertanyaannya terus ternganga. Saya pasti dia tidak memerlukan jawapan. Kekadang, soalan dan luahan… sukar dibezakan.

Dalam suram wajahnya saya renung. Mata kami bertembung. Tidak ada bicara, namun rasa dalam rentetan pelbagai peristiwa begitu laju menerpa. Satu demi satu. Masih harum rasanya kenangan malam itu. Waktu kali pertama tangan kami bersatu. Jari-jarinya berinai merah. Seri wajahnya seakan purnama menghiasi kamar pengantin. Tapi sekarang… jari-jari itu tidak sehalus dan semulus dulu. Telah banyak diguris kesusahan, sudah sering diguris keperitan. Pun seri wajahnya, retak juga dipagut usia.

Masih saya ingat kata-kata malam pertama kami…

”Apa perasaan mu?”

Dia senyum.

”Saya bahagia.”

”Hari ni boleh jadi bahagia… tapi insya-Allah kita masih ada ribuan hari lagi yang akan dilalui bersama. Berdoalah, seperti mana muqaddimahnya, begitulah nanti natijahnya….” kata saya seakan berbisik. Senyum kami menguntum. Oh, alangkah indahnya ketenangan yang dia berikan. Tetapi akhirnya ’mentari’ kehidupan pun menyala petanda ’bulan’ bermadu telah berakhir. Hidup tidak selalu indah kerana di situlah keindahan hidup.  

Dan hari demi hari terus berlalu. Musim pantas mencantas waktu bagai embun dijilat surya. Putera dan puteri kami menyusul seorang demi seorang. Tribulasi datang dan pergi. Berpindah dari satu daerah ke satu daerah. Roda kehidupan berputar laju. Kekadang di atas, sering juga di bawah. Ada ketikanya, senyum, suka dan ceria. Acapkali juga ada muram, duka dan air mata. Anehnya, dia terus bersama saya. Kadang tegurannya tajam, menikam… saya pedih. Namun, jauh di sudut hati, terbujuk juga – itu kerana sayang. Pernah juga belaian dan manjanya melekakan… mujur hati sering diingatkan – dia adalah ’hadiah’ Tuhan untuk saya. Masakan hadiah lebih besar daripada Pemberinya?  

Kekadang kolek rumah-tangga gegar dipukul gelombang. Untunglah, kesabaran masih mampu bertahan… pelayaranpun diteruskan.

”Bahagiakah kita?”

Soalan itu kembali mengusik rasa.

”Di mana bahagia itu?”

”Di hujung atau di pangkalnya?”

Lalu saya temukan jawapannya…

”Bahagia itu bukan di pangkal jalan, bukan juga di hujung jalan… tetapi ia ada di sepanjang jalan.”

”Bahagia itu apa?”

Sekali lagi saya terhenyak ke penjuru jiwa. Mencari kata untuk menggambarkan  rasa. Mampukah?

”Bahagia itu ketenangan!” kata ulama yang arif tentang wahyu dan sabda.

”Ketenangan itu apa?”

”Hati yang tenteram dalam semua keadaan dan suasana. Susah mahupun senang, miskin ataupun kaya, sihat mahupun sakit, pujian dan kejian… sama sahaja.”

”Bagaimana hendak memiliki hati semacam itu?”

”Ingat Allah… hati akan menjadi tenang.”

Bertalu-talu monolog diri itu menerjah kamar hati. Apa yang diketahui, apa yang dirasa, apa yang dilihat, apa yang dibaca sekian lama… terburai semuanya di malam ini – ditusuk sebuah pertanyaan: ’Bang, bahagiakah kita?”

”Tanpa Tuhan, tiada ketenangan. Tanpa ketenangan, tiada kebahagiaan.”

”Isteriku, kebahagiaan itu terlalu maknawi. Tapi ketenangan itu dapat dirasai. Jika kau tanyakan, bahagiakah kita? Ertinya, kau tanyakan tentang ketenangan kita. Dan jika kau tanyakan tentang ketenangan kita… kau sebenarnya bertanyakan sejauh mana kita ingatkan DIA – Tuhan kita!”

”Bang apakah aku telah dapat memberikanmu satu ketenangan?”

”Jangan tanyakan itu, sebaliknya tepuk dada tanya dirimu… apakah aku telah tenang?”

”Kenapa?”

”Hanya orang yang tenang sahaja dapat memberi ketenangan…”

”Ah, semakin sukar pula mencari jawapan… semakin diselam, semakin dalam.”

Malam kian larut di kolam buana. Mata saya kembali merenung wajah isteri. Dia yang tidak pernah meninggalkan saya ketika apapun jua. Ketika orang memuji, dia mengingatkan. Ketika orang mengeji, dia menggiatkan. Bagi saya itulah ketenangan yang dihadiahkannya… Walaupun mungkin itu hanya serpihan dari hakikat ketenangan yang hakiki. Namun itupun sudah memadai. Monolog hati saya terus bergema:

”Isteriku, apakah perjalanan kita ini masih panjang ataupun pendek… entahlah, aku tidak pasti. Namun, selagi antara kau dan aku masih ada DIA – Tuhan kita. Selama itulah kita akan tenang. Jika kau ingat, kaulah sumber ketenanganku. Jika aku ingat, akulah sumber ketenanganmu. Jika kita sama-sama mengingati-Nya, maka bahagialah kita. Sebaliknya, jika kita sama-sama lupa… musnahlah kita.”

Lalu dalam suram kamar yang sederhana… saya sentuh tangannya. Walaupun tidak halus dan mulus seperti dulu, tapi sentuhan itu membelai hati saya. Kali ini bukan rasa tahap rendah yang membara. Tapi rasa tahap tinggi yang menyala-nyala. Isteriku… kita bahagia!

Betul, Allah s.w.t sendiri berfirman:

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.” (Surah al-Rum 30:21)


Moga Allah rehda... :)

ASSALAMUALAIKUM...

Wednesday, February 19, 2014

Hati sendiri VS Hati kawan

ASSALAMUALAIKUM...

Ermmm... seringkali kita keliru, mana satu hendak kita jaga? Mana satu yang perlu kita utamakan??

Hati sendiri atau hati kawan?
Biasalah, kawan pun ada banyak jenis. Ada yang sensitif, ada yang pentingkan diri. Kita pula kawan yang macam mana? sensitif? pentingkan diri?

Kalau nak cerita pengalaman sendiri, memang banyak.
Sekarang ni pun tinggal dengan kawan yang 'annoying'. Siapa yang rapat dengan saya tu kenal lah. Tapi sebagai seorang kawan, memang saya dapat bersabar. Bila terasa 'annoyed' sangat tu, saya cuma diam ataupun 'miaooowwww' ja kat dia. Nanti dia stop la. Setel. Ni cara terbaik kot nak jaga hati kawan walaupun hati kita sakit.  Better kan dari membalas perbuatannya dengan makian ataupun cercaan ataupun paling tak pun 'annoy'kan dia balik.

Jadi, nak jaga hati sendiri ka nak jaga hati kawan ni?

Nasihat saya, tengok pada keadaan. Kalau kawan tu jenis yang sensitif/pendendam, saya akan cuba utamakan hati dia. Kalau dia tu jenis yang tak kisah/mudah melupakan dan memaafkan, saya akan jaga hati saya dulu.


ASSALAMUALAIKUM...

Monday, February 17, 2014

Homesick dan kuih

ASSALAMUALAIKUM...

Urghhh... dah lama ni tak balik. Memang 'sakit rumah' la kebelakangan ni. Bila rindu rumah, mula la terbayang makanan yang saya selalu makan. Kali ni saya nak kongsikan kuih yang mak suka buat, dulu. Sekarang ni mak cuma goreng cucur pisang atau cucur udang  memandangkan famili kami sangat suka cucur tersebut. Kuih=cucur? Entahla, tak pernah ambik kisahpun. Janji perut hepi.

Tak pasti ni ka iklan yang saya cari. Almaklumlah main letak ja, bukan boleh play pun guna wifi.

Kuih buatan mak yang menjadi kegemaran sepanjang hayat:



  1. Kuih apom - Patutnya apam kan? tapi kami panggil apom. Gebu, putih, warna lain pun ada. Tapi kaler putih la paling sedap. Ker sama ja??? Nak buat macam susah. Nak cuci tu lagi susah sebab melekat kat acuan. Simpan dalam peti ais, memang thorbaiikkkkk!!!





  2. Kuih Ayu- Ermmm... tak pastilah suka kuih ni sebab kuih ka sebab nama dia~ Sebenarnya saya suka yang hijau tu ja. Selalunya kelapa tu buang ja. Hahaha... sekarang ni nak merasa time ramadhan ja la kan. Cara nak buat pun tak berapa ingat dah.




3. Cucur keria- Urmm.... terliur menyebutnya. Memang part nak goreng dengan gula tu la paling menarik. Kena guna ubi keledek kalau tak silap. Paling sedap setakat ni yang arwah nenek buat.


4. Kuih ketayap- tak pasti dari mana asal-usulnya. Mungkin tukan masak masa tu tengah masak something dan kemudian terpelanting atas kepala menjadi ketayap. Dalam ada inti kelapa dan gula merah. Memang manissssssssss~ 


5. Kuih sagu- Selalunya memang warna merah. Ermmm... saya suka lagi bila makan tanpa kelapa. Hahah.. terasa manisnya~

Kalau diikutkan banyak lagi ni. Tapi ni antara kegemaran saya. Semua kuih yang saya suka manis-manis belaka. Belum lagi sebut kuih cara dan kuih melaka~

Makin disebut makin rindu pada rumah ni. Lebih baik berhenti noh. :p

ASSALAMUALAIKUM~


Sunday, February 16, 2014

Gembira? Takut? Sedih?

ASSALAMUALAIKUM...

Hurmm... sejak semenjak ni memang hati ni tak menentu. Kejap gembira, kejap takut, kejap sedih, kejap tensyen, kejap nak menangih. Teringat waktu dulu di Cheras, bila jadi macam ni, mesti start moto pi TESCO Cheras. Beli sirap ais jeli. Memang perghhh... lepas tu singgah tempat karaoke. Layan sorang-sorang. Tu dulu la. Kalau ada duit lebih, memang balik rumah.

Dah seminggu dilantik jadi YDP. Secara rasminya, baru beberapa hari. Macam-macam benda tak elok saya dengar. Eh, lantaklahhhh. Jangan lupa saya tetap manusia, jangan lupa saya tetap hambaNya, jangan lupa saya tetap seorang guru pelatih macam anda. Banyak benda saya kena buat. Harap ditegur kalau silap, yang kurang tu terimalah. Memang sifat manusia itu banyak kekurangan. Saya tak tegas, saya penakut, saya tak pandai bercakap. 

Perlukah semua itu? Bagi saya lebih baik mencontohi kepimpinan para nabi. Ambil sifat-sifat nabi sebagai pegangan. Amanah, bila buat kerja, buat bersungguh-sungguh. Baru orang percaya. Fathonah, buat apa pun mesti menampakkan kebijaksanaan. Bukan main hentam ja ikut kesenangan diri sendiri. Siddiq? semestinya. Seorang pemimpin tak perlu pandai bercakap. Cukupla mulutnya yang berkata benar. Banding dengan pemimpin sekarang, cakapnya petah tapi sikit ja yang boleh percaya kan??


Topik lain

Dua barang yang paling saya sayang di sini...
Hampir 4 tahun, susah senang diharungi bersama.

Sudah jahit, masih terkoyak. Berat sangat tugas menggalas ilmu.

Tumit dah berlubang. Menanggung tuannya yang berat tulang ni. Lain kali jalan jangan seret kaki.

Kedua-duanya dah sangat uzur. :( Tolong bertahan lagi setahun. Please?


ASSALAMUALAIKUM...

Monday, February 10, 2014

Busy?

ASSALAMUALAIKUM...

Uwaaaaaa..... ceh, mengada.
Eh, tapi serius minggu ni dan minggu lepas paling terasa kesibukannya. Jadual makan pun tak menentu. Dah seminggu tak dak dapat breakfast shake. 

Baru beberapa hari, tapi bahangnya tetap terasa.
Ya, saya memang baru. Zero kot pasal JPP. 

Saya dah pernah jadi ketua untuk beberapa program. BIG la, inovasi la, ketua kelas la, dll tapi masih jugak banyak kelemahan. Nak list pun macam banyak sangat.

Namun, harapan yang diletakkan sangat tinggi di bahu yang kecil ini,
Satu jabatan Sains...
Jabatan Hep...
Senior-senior sains...
Kawan-kawan dari IPG lain....

Sob3... berat..berat...

Tapi amanah tetap amanah.
Bak kata Ustaz Yusoff, Tanggung+jawab.
Memang berat tugas ketua. Kena jadi macam helikopter. Pantau orang dari atas. Ketua bukan runner yang buat ja semua kerja. 

Eh, saya bukan orang macam tu. Memang tak suka susahkan orang lain. Kalau kena suruh memang buat sendiri. Oh, memang susah nak ubah.

Busy? Normal. Tapi sem 5 memang. Boleh tanya semua semester 5. Budak sains? Cerap bulan 2 jam setiap malam untuk 2 minggu. Kelas ganti? Hari-hari sampai petang. Masa tidur tengah hari dah tiada. Makan pun tak menentu. Berat dah turun 1kg. Hebat~
Memang perasan pun makin kurus...Stress..stress...
T^T

Barisan baru JPP tahun ni. Ada dua orang bekas JPP. Alhamdulillah. Memang banyak nasihat.

Pengarah, pensyarah, senior, kawan-kawan, semuanya mengharapkan kami jadi ejen perubahan. Dan saya, mestilah sebagai penggerak.

Doakan kami.




ASSALAMUALAIKUM...

Monday, February 03, 2014

22, yet...still ch*ld*sh

ASSALAMUALAIKUM...

"Budak hingusan."

Sentappp... masa tingkatan 2 dulu ada budak pompuan sekolah saya pernah kata macam ni. Lepas SPM dulu saya ingatkan balik kat dia. Syukur dia mintak maaf jugak. Tapi saya tau dia memang maksudkan pun.

"Pehal makcik tu, ushar pelik ja aku bawak keta. Gelak-gelak lagi tu. Ok, tak payah nak teka."

"Anak hang tingkatan berapa dah la ni?"


Psttt... Ni baru sebahagian. Malu dah nak tulis.

Sejak sekolah rendah lagi saya dah fikir pasal ni. Macam mana la saya besaq nanti. Masuk tingkatan 1 pun tinggi baru 130cm gitu. Bila dengan kawan-kawan tu kadang-kadang tak rasa macam member pun. Rasa macam junior pun ada. 

Selalu jugak saya tanya orang. Kawan Lelaki dan perempuan.

"Aku ni nampak macam bebudak ka?"

"Jawapan Din pun macam budak-budak." Jawab Kak Y****

Ok, jawapan daripada member-member laki tak payah la tulih. Yang penting semua jawapan lebih kurang, ayat ja lain.

Eh, tunggu. Ni ada janggut~ Ada nampak tua 4-5 tahun dak???

"Hahaha...Din, budak sekolah pun dah ada janggut."

Member ni awat la jujur sangat time-time ni... mwahaha... T^T

Cuba fikir positif!!!

Mungkin saya ni orang saiya. Orang saiya memang takkan nampak tua.

Mungkinkah??? Oh, angan-angan waktu kecik.

Seronok pa. Budak-budak sekolah suka cikgu-cikgu muda. Tambah-tambah murid gegurl kan. Berdasarkan pengalaman 4 kali SBE, memang macam tu pun. Cikgu muda+kemas+bergaya memang jadi hot stuff. Senang sikit nak ambik hati murid-murid.

Tapi, kadangkala tu, terpikiaq gak, macam mana masa kahwin nanti?
Apa kata makcik pakcik yang hadir?

"Uih, pengantin laki ni sekolah lagi ka? Kawin awai ni mesti ada apa-apa ni?"

Di sekolah nanti pun, komfem ada ayat-ayat tak sedap telinga.

"Cikgu baru ni macam muda sangat. Tak boleh harap kot ni."


Dulu pun ada gak risau, macam mana masa nak jumpa bakal mertua?
Mesti depa reject sebab saya nampak macam belasan tahun lagi. Boleh ka depa terima saya nanti?? Boleh harap ka saya ni?? Fuhhh... at least satu dah lepas. Tinggal yang lain-lain tu.


ASSALAMUALAIKUM...



Wednesday, January 29, 2014

Luahan hati lelaki VS wanita

ASSALAMUALAIKUM...

Saya, kalau nak mintak pandangan, mesti cari orang yang lebih tua ataupun, paling kurang sebaya lah. Terutamanya kalau nak tanya soal wanita, mesti saya tanya 'akak-akak' kelas (bro nad dikecualikan~ hihiew). Even soal lelaki pun tak semuanya saya boleh jawab. Kadang-kala tanya jugak abang-abang senior. Paling tidak pun tanya si Ewi. 

Baru-baru ni saya dengar la luahan sorang akak ni. Macam biasa la saya akan kongsikan kisah saya dan dia akan kongsi kisah dia. Ada jugak la saya kongsikan rahsia lelaki. Wanita tak patut tahu benda ni sebab boleh menjejaskan kepercayaan mereka terhadap lelaki. 

  1. Lelaki walaupun dah beristeri 4, dia tetap akan tengok perempuan lain. Kalau dah beristeri pun macam tu, yang tiada ikatan langsung ni, lagi la kan? Mungkin lelaki memang dicipta sebegitu. Saya akui saya pun menghadapi masalah begitu. Fitrah lelaki suka tengok benda cantik. Pantang pompuan lalu... fuhh.. mata mengalahkan lens nikon 85mm dengan aperture F1.4.

    Perkongsian oleh abang Hafiz, lelaki melihat 70% kecantikan perempuan, 30% tu baru benda lain.  Ni fakta ok. Sebagai lelaki, sekali lagi saya akui. Itu benar. Pantang nampak perempuan lagi cantik, hati dah mula goyah. Mula lupakan dia sedang menyimpan hati seseorang.

    Jadi, apa langkah yang patut diambil bagi mengelakkan perkara tersebut? Jum buat ni. Pertama sekali, tak salah kalau nak tengok kecantikan. Cuma kalau boleh utamakan apa yang patut. Tengok agama dia dulu, dan anggaplah kecantikan tu sebagai bonus. Dan kalau nak setia, kena belajar keraskan hati. Nak kena simen ka bagi keras? Ala, jaga mata, setel. Ingat senang kah!!!! Keraskan jugak hati. Jangan bagi peluang wanita lain menceroboh hati anda.
  2. Laki tak suka perempuan lebih alim dari dia. Dia akan berasa malu. Laki kan ego dia tinggi. Bayangkan si laki ni cuma cikgu biasa. Si wanita ni pulak ustazah, hafizah lagi tu. Memang kalau boleh laki akan elakkan dari wanita macam ni. Saya sendiri pun kan malu dengan diri sendiri. So, jom putus? cari wanita lain yang biasa-biasa saja orangnya.

    Bukan begitu caranya!!! Dah tau perempuan tu lagi alim, berusahalah!! Ubah diri. Kalau tak dapat jadi hafiz pun, sekurang-kurangnya kau berusaha untuk jadi lebih baik. Ke canne?
  3. Laki tak suka wanita yang depa suka tu upload gambaq. Sekalipun gambar tu berpurdah, tetap tak suka. Kalau betoi-betoi suka kat dia, mesti tak suka laki lain tengok gambaq dia kan?? Ini pendapat saya la. Saya tak rasa semua laki ambik kisah pun pasai ni. Sudahlah sekarang ni zaman teknologi. Ada FB ada instagram. Hari-hari upload gambar selfie sebab mengejar 'like'. Masuk syurga ker kalau dapat banyak 'like'? Sikit pahala pun tak dapat ok. Boleh ja berkongsi benda berfaedah kan?? Yup, dipersetujui oleh akak ni. Ujar beliau macam-macam kita boleh buat dengan gambaq tu. Jumpa bomoh, masuk page bukan-bukan dan sebagainya. Kecantikan tu kan untuk suami. Kenapa kena tayang dekat orang lain??? T^T

Ok, tu dari pihak laki. Bagaimana pula pandangan perempuan??

Tips setia. Yang penting buat apa yang Allah suruh, tinggal apa yang dilarangNya.
  1. Perempuan tak kisah laki tu tak hensem pun. Yang penting dia jujur. Bila jujur mesti setia kan??? Kalau dah hensem takkan nak buat pembedahan plastik bagi jadi tak hensem?? *GURAU... Kata abang Hafiz, kajian menunjukkan perempuan hanya mementingkan kehenseman dalam 30% gitu. Jadi tak berapa penting pun. Yang penting setia. Siapa mau ditinggalkan setelah kau serahkan segala kepercayaan padanya.

    Sebagai lelaki, jujur saya cakap susah nak cari yang setia. Pada pandangan saya, setianya seorang lelaki disebabkan dua perkara. Pertama setia sebab rupa. Dia takmau tinggalkan wanita tu sebab dia lagi cantik dari wanita-wanita lain. Dan yang kedua, sebab hati. Bila hati dah tertaut, buatlah apa pun. Lagi susah nak terpisah kalau dibandingkan nak memisahkan molekul air dengan molekul asid.
  2. Perempuan takut nak kawin dengan ustadz. Paham-paham la sebab apa. Tahun lepas saja banyak berita tentang Ustaz yang kawin lagi. Alasan yang diberi sebab sunnah Nabi. Jadi bagaimana dengan sunnah lain seperti menjaga hati isteri dan sebagainya? Mampukah berlaku adil?? dan kata akak ni dia sanggup lepaskan suaminya kalau dia mintak berpoligami. Sob3... tak sanggup berkongsi kan?? dan kalau nak tambah cawangan pun, mesti cari yang muda-muda lagi. Jadi kalau kawin dengan ibu tunggal (nora danish) boleh la yer? ngehehe... *GURAU

    Laki mana yang tak suka ada lebih dari sorang?? Yassin maybe *GURAU. Eh, bahagianya seorang lelaki bukan sebab kuantiti, tapi kualiti. Bagaimana dia membahagiakan dan dibahagiakan oleh isterinya. Cer cek balik sebab apa tak bahagia. Bukan terus tambah cawangan.


Sekian itu sahaja yang saya dapat korek. Yang salah tu harap diperbetulkan. Kebanyakan ini adalah luahan hati saja. Moga lepas ini banyak lagi yang boleh dikorek. Ngehehe...


ASSALAMUALAIKUM..



Monday, January 27, 2014

Jawatankuasa Perwakilan Pelajar

ASSALAMUALAIKUM....

"Jawatan ini bukanlah sesuatu yang patut direbut kerana ianya amanah dan tanggungjawab. Di akhirat kelak semua tanggungjawab yang kita pernah pikul akan disoal. Bila sebut jawatan, bunyinya macam ringan. Bila sebut amanah/tanggungjawab? Macam berat kan?? Kalau dah dapat jawatan tu, jangan lupa kita tetap hamba-Nya. Walau bagaimanapun, sekiranya saya terpilih, saya bersedia menerima semua tanggungjawab yang diamanahkan."

Lebih kurang macam ni la manifesto yang saya nak tulis. Tetapi memandangkan ruang kotak yang disediakan hanya muat dalam 10 perkataan gitu,...... ini ja yang terlintas dalam fikiran saya.


Abaikan gambaq di atas. Sudahlah dipaksa senyum, kena nampak gigi pulak tu. 

Sebab apa saya nak jadi jpp?? Boleh dak kalau saja-saja nak jadi?? Atau cari glamoriti??

Itu rahsiaaaaa..

Tapi yang paling penting saya harap dapat kurangkan persembahan hiburan masa ada event tertentu... sob3... sedih la macam tayangan maksiat ja..


Jeng...jeng...jeng... rumet saya pun bertanding tahun ni.

Batch kami dan senior boleh hantar sorang wakil ja. Junior boleh hantar 4 orang. Jadi kalau undi ikut batch, peluang tu cerah la sikit. Kalau ikut campur-campur, babai la. Hahaha... tak harap pun nak menang. Lagipun sem ni banyak urusan. Tak semestinya jadi JPP baru boleh bagi sumbangan kat IPG. Kan??

Tapi sekiranya saya menang, saya harap biarlah kami menang bersama. Dan sekiranya dia kalah, biarlah saya pun kalah. Kami ada target lain ni. World team!!!!
InsyaAllah...


ASSALAMUALAIKUM...


Friday, January 24, 2014

Fotografi

ASSALAMUALAIKUM..

Just a short entry....
"SEMPENA 3 TAHUN MEMEGANG KAMERA"

Hmmm... macam mana boleh terdetik untuk berfotografi ni?? Mesti ada satu detik atau satu perangsang yang menyebabkan saya nak sangat jadi fotografer ni~ Ada kut.

Dulu sepupu saya ada beli DSLR. Kagum sangat dengan kualiti gambar menggunakan kamera tu. Masa tu kenduri kakak. Tengok dia panggil sorang fotografer ni. Bayar mahal. Terus saya fikir macam nak cuba ja ni jadi fotografer orang kawin. Mesti untung~ 

Sebenaqnya sebab utama saya nak ambik sendiri gambaq adik-beradik saya kawin. Bazir rasanya upah fotografer ni. Mahal kualiti pun biasa-biasa ja. Yang penting lens power dan terrer edit. Power macam mana pun tetap gambar. Bukan sebab gambar berkualiti rumah tangga bahagia kan??

 Lepas tu memang saya tanam impian nak beli DSLR. Mahal kot time tu. Memang target 2 tahun jugak la. Then boleh pulak kena lantik jadi AJK web IPG. Kena la guna kamera kan. Dapat gak la alasan nak beli kamera ni. Mintak ayah topupkan sedikit. Boleh beli awal sikit. 

Serius, gambar saya ambil mula-mula dengan sekarang memang jauh bezaaaa... sejauh penang dan johor. Syukurlah saya ada sorang sifu. Fazze alan namanya. Tak sangka la pulak kami ni ngam walaupun lain kos. Dia memang pengalaman dah dalam bidang ni. Banyak gak ilmu dia kongsi. Daripada fungsi sampailah ke accessories. Baru nak rapat dia dah kena buang sebab gagal.

Ada lagi sorang partner. Nama dia Faez. Budak RBT. Dia pun newbie jadi kami belajar sekali la. First time kami ambik gambar dekat tasik permaisuri. 

Gambar lama ni. Faez la yang kongsi teknik ni. Walaupun tak berapa puas hati, ok la bagi kali pertama kan?

Lepas tu kami bertiga nak belajar ambik gambar street. Pi la Time square. Kamera saya paling murah, tapi depa langsung tak pernah ungkit pasai tu. Janji ada skill, kamera ada tu kira dah cukup la.

Saya cuba improve sikit-sikit. Tetap guna kit lens. Harap dapat gak kumpul duit beli lens yang mahai sikit. Teringin nak dapat gambaq superb kan??

Yuppp.... tak la power pun. Sy edit pun guna lightroom ja. Yang tu paling simple. Saya tak suka sangat superimpose ni. 

Saya suka gambar pemandangan. Naturalis la katakan~ Bukan gambar orang. Sedih gak bila orang salah anggap. Bila ada jawatankuasa apa-apa mesti kena in-charge untuk dokumentasi. T^T

Takpa la, asalkan dapat berjasa pada orang lain....



ASSALAMUALAIKUM...


Wednesday, January 22, 2014

Sirru Qalbi

ASSALAMUALAIKUM...

Kali ni biarlah saya buka dengan kata-kata yang dikongsikan oleh Sheikh Yusof Muhyiddin semasa lawatan beliau ke Malaysia tahun lalu.
Antara benda yang disebut beliau ialah "Cinta itu tidak memerlukan sebab..." Kalau ada orang tanya kenapa kau cinta dia, kalau kau boleh jawab itu semua bohong belaka. Tapi jujur kalau saya sendiri ditanya soalan begitu, memang saya hanya seribu persoalan menjadi jawapan. Hmmmm... kenapa eh? Kata Sheikh, sebab cinta tu wujud sebelum manusia sendiri dicipta. 


Bila nak sampaikan perasaan saya pun, tak mungkin saya dapat sampaikan semuanya. Mungkin sebab 1, hubungan perlu ada batasan dan 2, tak mungkin saya dapat sampaikan semuanya apa yang ada dalam hati ini... sebab hati ni adalah tempat menyimpan rahsia, yang paling selamat...dan.....






Perempuan yang aku cinta

Bermula aku mengenalimu,
Aku bergerak mencari,
bukan mudah,
tetapi tidak pernah aku berputus hati,

Engkau yang indah bukan kerana wajah,
Engkau yang cantik bukan kerana pangkat,
Yang bergemerlapan kerana agama,
Yang bersinar kerana akhlaknya,
Aku cari dikau,
wahai perempuan yang aku cinta.

Bercita-cita ingin bahagia,
kerana aku yakin engkau akan mengharapkan yang sama,
perkahwinan yang bukan kerana nafsu semata,
tetapi untuk menjaga diri kita, dan memperjuangkan agama,
Membina keluarga,
agar lahir daripadanya askar-askar tuhan kita.

Aku mencintaimu sepenuh jiwa,
kerana aku yakin, engkau tangga aku kepada-Nya,
sebab itu aku tidak pernah lelah mencintaimu,
kerana dasar cintaku adalah Dia.

Telah aku lamar seorang perempuan,
Aku kira engkau adalah dia,
Aku berharap engkau adalah dia, 
boleh jadi bukan,
boleh jadi ya.

Apa pun pilihan aku,
Engkau tetap yang paling aku cinta, 
aku hanya manusia biasa,
sedang engkau adalah bidadari layaknya,
mungkin engkau juga terlalu tinggi,
hingga tidak wujud di dunia ini,
kalau engkau tiada dalam perempuan yang aku lamari,
maka aku berharap kita bertemu di syurga nanti.

Kerana engkau sahaja yang aku cinta,
bukan tunangku,
bukan yang nanti menjadi isteriku,
melainkan dia adalah engkau,
maka nyata Allah telah mengawalkan syurgaku...

Walau perempuan yang aku cintai,
sungguh diri ini merindui...

Hilal Asyraf...

Aku berharap dia adalah engkau,
berusaha ke arah itu...

Sabar+Yakin+Percaya.. ^_^

*Seminggu lagi

Monday, January 20, 2014

Pinjam/hutang

ASSALAMUALAIKUM...

Emmm... 'pinjam' ni boleh jadi satu kata kerja yang paling femes terutamanya musim elaun belum masuk ni. Jujur saya ni memang tak suka meminjam walau dengan keluarga sendiri. Selalunya hutang pun masa order makanan dengan member. Lepas makan, bayar la. Settel. Tapi bila member ajak keluar makan, jujur terus cakap takdak duit. Member mesti paham. Mesti dua ayat ni yang dia akan balas :-

1. "Takpa bro, aku belanja la sikit minum-minum ka."
2. "Emmm... hang mintak la kat pak hang sikit..."

Selalunya kami 'lelaki' akan pilih option 1. Member baik bro. Hari ni gua belanja lu, esok lu belanja gua bila lu ada duit. Pssttt... tak semua orang macam ni tau. Saya boleh buat macam ni pun sebab member orang baik-baik belaka.

Jadi tujuan saya menulis ni sebenaqnya nak kongsi cara-cara nak elak orang dari berhutang atau meminjam dengan kita. 

1. Cakap ja kita tengah tak berduit. "Aku tengah pokai la sekarang ni, kalau boleh memang aku pun nak pinjam dengan orang lain, tapi orang lain pun mesti tengah pokai macam aku."
2. Cakap ja kita dok simpan duit. "Tak boleh la, aku nak kawin ni. Kau pun tau kan. Nanti kau gak yang nak rasa nasi minyak aku. Ke taknak?"
3. Bawak ja duit syiling banyak-banyak. Bayar guna syiling. Kalau dia nak pinjam bagi ja duit syiling. Komfem dia tak jadi pinjam. 
4. Buat dokumen perjanjian untuk pinjaman. Sekali dia nak pinjam, isi la borang pinjaman. Bila dia rasa susah, komfem dia tak pinjam. Mintak salinan ic, lesen, dsb.


Gua nak ke kelas dulu, kalau ikutkan banyak lagi ni... ok la... apa boleh buat...


ASSALAMUALAIKUM...


Wednesday, January 15, 2014

Hati, hati-hati dengan hati.

ASSALAMUALAIKUM...

Saya tak punya ramai kawan... tak pandai kawan? tu satu sebab. Satu lagi, sebab saya tak pandai jaga hati kawan. Kawan saya tau la saya macam mana. Kalau time bercakap tu, kebarangkalian mereka terluka tu adalah dalam 80%. Sebab tu la kawan yang saya ada sekarang ni semua superb sebab mampu tahan dari terluka. 

Ditambah lagi dengan ego yang tingginya bak KLCC, memang susah la nak dengaq perkataan maaf dari saya. Even kawan baik sendiri pun saya tak pernah mintak maaf bila buat salah. Saya malu nak mintak maaf. Rasa berat sangat bila nak sebut. Tapi, bila saya minta maaf, saya memang ikhlas, memang maksudkannya. 


Pesan pada diri,
jagalah hati orang lain,
ibarat dinding batu,
bila dipaku, lubangnya boleh ditampung,
tapi bekasnya tetap ada..

Pesan pada diri,
sebelum bercakap tu,
pastikan mulut, otak dan hati bersambung terlebih dulu,
takut ada yang terluka...

Pesan pada diri,
banyakkan bersabar ketika diuji,
jangan lempar masalah pada orang lain,
Allah kan bersama orang yang bersabar...


"Maaf atas keterlanjuranku berkata-kata..."

T^T



Saturday, January 11, 2014

Sekali suka selamanya pun suka...

ASSALAMUALAIKUM...

Ehem3... suka apa ni? ka suka siapa???

Eh, nak cerita saya ni memang suka makan. Tapi dalam banyak-banyak makanan kegemaran, semuanya dari rumah. Saya ni orang kampung, jadi jangan expect la makanan kegemaran saya ni chicken chop atau pavlova.

Sejak kecik dulu,
Saya suka makan nasi dengan kicap. Tak berlauk pun tak kisah. Saya dan kicap ni bagaikan 'best buddy' gitu, memang tak dapat dipisahkan~ nasi tanpa kicap bagaikan cempedak tanpa isi. Nasi tu ibarat biji ja, kicapnya pula ialah isi cempedak. Memang tak boleh nak makan. Bila mak buat laksa, saya ambik laksa dan taruh kicap. Nyum3... 

Dulu,
Bila arwah nenek goreng ikan 'isi' (tak dikenali ikan apa tapi bahagian badan), saya ambik nasik ngan ikan tu, kemudian gaul macam selalu dok bagi kat kucing tu. Simple tapi memang sedap gilosssss~
Tak payah nak serabut pilih lauk. Rasa macam makan nasi berperisa ikan pun ada. Masih menjadi feveret tau sampai sekarang~

Dulu,
kalau mak goreng ikan kering, pun saya akan makan dengan nasi kosong sahaja. Saya cubit sedikit isi ikan, lepas tu ambil segenggam nasi, dan buat bentuk bola. Jadilah sushi versi orang kampung~ nyum3.... senang ja nak ngap~ Tapi syaratnya nasi tu mesti panas~


Tapi, dalam banyak-banyak makanan/lauk yang saya suka, ada 3 yang saya sangat3 suka... 
sampai mati mungkin....

1. Sambal tumis udang petai versi mak/nenek- Uish, kalau hampa try rasa, memang ketagih kot... tengok la adik-beradik kami semua suka petai sebab masakan ni la. Kalau waktu malam tu mesti saya akan ratah sampai licin periuk... memang dilabel gila petai di rumah. Dah tu suka dok 'mbuihhh' (tiup) kat kakak2 sebab nak bagitau makan petai~

2. Tomyam. Kalau nak banding tomyam kedai dengan tomyam di rumah. memang jauh beza. Kat rumah macam-macam bahan kami letak. Serba lengkap dengan protein dan sayurnya. 

3. Dadih. Nyum3~ baru sebut pun dah meleleh air liuq dan peluh~ Setakat ni, belum ada dadih yang lagi sedap dari dadih yang orang kampung saya buat ni... dah 10 tahun lebih dah tak makan dadih tu. Sob3...


Untungkan kurus ni,
Macam-macam saya boleh makan~ tetap kekal sihat~ hihiew (ayat penyedap hati) T^T

ASSALAMUALAIKUM...