Wednesday, January 11, 2012

Hormat

ASSALAMUALAIKUM....

Yang tua dihormati,
Yang muda disanjungi. :)

Faham kan apa maksud slogan di atas? Orang yang lebih tua mestilah dihormati. Tak kisah la dia tua setahun ka, sebulan ka, asalkan dia lebih tua, maka kita perlu hormati dia. Kadang-kadang tu cara percakapan kita sendiri dah menampakkan sikap kurang ajar. Bagi saya la, even guna 'aku' 'hang' dengan orang lebih tua tu sangat la kurang ajar. Even dengan perempuan yang lebih muda pun saya tak suka guna 'aku hang'. Rasa kurang sesuai bila bersembang dengan perempuan...rasa tak sopan. 

Anda anak datuk? Anak raja? Jadi perlu ka hormati orang yang lebih tua? Aih, hebat mana pun anda di muka bumi ni, anda tetap dijadikan daripada setitis air mani. Kita ni semua sama ja. Hebat mana sangat kalau ada jawatan dan pangkat tinggi pun.

Saya suka kawan dengan Yassin. Dia tak pernah guna 'aku'. Tapi guna 'saya'. Kedengaran lebih sopan.


Pesan saya, hormatilah orang lain kalau nak diri anda dihormati.... :)

ASSALAMUALAIKUM...

7 comments:

Yassin said...

Amboi~macam bodek mintak spend Chocotop ja tu. XD

zudien said...

Bha...romantik mocha boleh?? ;)

zudien said...

Bha...romantik mocha boleh?? ;)

Azwan Lai Azahary said...

Weh, bila nak jumpa gi? Tapi tunggu elaun masuk ar.

zudien said...

jum2...

Azwan Lai Azahary said...

Jum2... Tapi kat mana ek?

zudien said...

Mid valey? Times Square??? Nnt aku adjustkan