Saturday, December 15, 2012

Kursus Kahwin

ASSALAMUALAIKUM...
 
 
Kursus kawin, hampa pernah pi? Kalau belum, daftarla di HASANI. RM80, dapat sarapan percuma untuk 2 hari. Kursus kahwin ni bukan untuk orang yang gatai nak kawin ja. Boleh jugak pi kalau nak cari ilmu. Nak cari jodoh tu memang tak dapat la memandangkan yang pi sana semuanya dah 'bercincin'.
 
Jadi, saya nak berkongsi la sedikit pengalaman masa menghadiri kursus tersebut.
 
 
Lokasi : Hasani Sungai Petani
Tarikh : 9 dan 10 Disember 2012
 
 
Hari pertama
 
 
Saya datang seawal jam 8 pagi, dan mendaftar dahulu. Kami ada sedikit taklimat oleh kakak HASANI. Dia cerita pasai sarapan, pasai urusan sijil dan sebagainya.

Sarapan tu penting... roti telur la hendaknya..
Jam 9 baru la kuliah bermula. Tajuknya PENGURUSAN SUMBER KELUARGA dan HUBUNGAN DALAM KELUARGA. Disampaikan oleh Tn Syeikh Roshidi. Beliau banyak berkongsi tentang tips kewangan dan juga aktiviti dalam keluarga. Kebahagiaan keluarga bergantung pada aspek tersebut. Kalau kewangan bermasalah, ia akan mengundang kepada pergolakan dalam perhubungan. Secara keseluruhan, Ustaz ni memang bes, suka buat lawak. Hilang mengantuk.
 
Jam 11 kami rehat. Disediakan sarapan di dewan makan. Maka berpusu-pusulah yang pergi mengambil makanan masing-masing. Ada juga yang tak pi makan, tapi pi jumpa tunang. Hamboih. Boleh kenyang ka? :3
 
 
Lepas tu kuliah disambung. Tajuk kali ni PERKHIDMATAN RUNDINGCARA dan PENGURUSAN STRESS DAN KONFLIK oleh Ustaz Zaferi. Ustaz ni banyak kongsi tentang pengalaman dia dalam menguruskan pasangan yang bermasalah. Tu yang bes tuh. Ada yang mai mengadu suami 'tokak' (gigit) kaki la. Adeh, banyak lagi rupanya masalah pelik-pelik yang berlaku dalam rumah tangga. Beliau juga membantu dalam menyelamatkan pasangan daripada bercerai.
 
Rehat yang seterusnya, lebih panjang. Kami diberi waktu untuk makan dan solat Zohor. Semua pakat bawak diri ke shopping mall sebelah. Ada KFC, ada MCD( Boikot!!!) dan kedai roti pun ada.
 
 
Bersambung ke slot terakhir bagi hari itu, kami dengar kuliah tentang PENGURUSAN KESIHATAN oleh Pn Zoyah, satu-satunya penceramah perempuan. Nampak tua dan membosankan. Betoi la orang cakap, "don't judge people by their appearance." Memang asyik tergelak-gelak ja kami dalam kelas. Hahaha... Banyak menyentuh tentang Biologi. Untungla siapa yang kos Sains~
 
Akhir sekali, ceramah oleh Ustaz Sobri, tentang AKIDAH. Beliau jugak ada ajaq tentang tajwid. Tapi oleh kerana ini kelas terakhir hari tersebut, memang fikiran melayang jauh la. =='
Tapi telinga masih mendengar okaiy~


Hari kedua

Adeh, sebab lambat sangat nak update pasai ni, dah lupa dah apa yang berlaku.


Pagi tu kami bertolak lambat sedikit, sebab takut awal sangat macam semalam. Pagi tu macam biasa bersarapan di kedai nasik kandaq. Kali ni makan roti bom la.

Kalau ikut jadual, pagi tu kelas IBADAH dan AKHLAK. Disampaikan oleh Tn Syeikh Ismi Anuar. Mula-mula sekali mesti dia tanya apa itu IBADAH? Oleh sebab dulu dah belajaq, dengan beraninya saya melantangkan suara menjawab soalan beliau. Ibadah = abdi. Mengabdikan diri kepada Allah la kannn? Lebih tepat lagi, mengabdikan diri dengan tunduk dan rendah diri.

Lepas rehat pagi, kuliah disambung dengan PERKAHWINAN & PROSEDUR. Bab ni penting kot. Nak masak mesti tau step kan? Nak buat powerpoint pun ada step apatah lagi nak kawin. Disampaikan oleh Tn Syeikh Abdullah. Bes dak?? Kan dah habaq, semua penceramah dipilih dalam kalangan yang TERBAIK!! Gelak la memanjang. Dia juga kongsi dengan kami lafaz ijab dan qabul supaya kami boleh berlatih siap-siap. Saya siap tulis dengan nama calonnya sekali. Senang bila dah hafal. Hohoho...

"Aku terimalah nikahnya N************(opppsss, sensored) bagi diri aku dengan mas kahwin sebanyak **** tunai/hutang.


Kemudian, macam semalam kami rehat di Central Square. Solat kemudian makan kat restoran mini tingkat atas tu. Boleh tahan la masakan dia. Sedap dan murah cuma saya tak suka lokasi restoran tu.

Nasi goreng daging merah.. :D

Kuliah yang terakhir, bertajuk PEMBUBARAN PERKAHWINAN. Terkejut kami bila Ustaz yang masuk tu dah mengajaq semalam. Kena ganti kawan dia. Apa boleh buat la... dapat la Ustaz Zaferi. Eh, ok pa. Bes la Ustaz ni dengaq pengalaman dia tentang pasangan-pasangan yang bermasalah. Dia bagitau pasai talak. Jangan la talak selagi perkahwinan anda boleh diselamatkan. Anggapla tu cara terakhir.


Yang terakhir, LATIHAN DALAM KUMPULAN(LDK). Ada ujian nak habaq kat hampa. Kalau tak lulus memang tak dapat la sijil hampa nak kawin. Ada dalam 20 soalan kot. Kalau nak lulus, mesti skor 80/100. Ramai dah ni yang kandas. Terpaksa pi balik minggu depan, dengaq balik semua kuliah.


Oleh itu, saya nak pesan, buatla ulang kaji dahulu. Baca semua yang asas mengenai Islam. Biaq pun simple, ramai yang saya tengok tak dapat jawab. Buat malu kat tunang hampa ja, nak jaga anak orang, tapi yang asas pun taktau. ;P


Ni dia. Jeng..jeng...jenggg!!!
 
 
 
 Dapat sudah sijil kahwin. Uit, Jabatan Hal Ehwal Agama  Islam KEDAH?
Maksudnya kena kawin dengan orang KEDAH la? Aih, tak la. Ni boleh guna serata negeri. Nak kawin 4 pun boleh guna satu sijil.


ASSALAMUALAIKUM...
 

Friday, December 07, 2012

Permainan masa kecik

ASSALAMUALAIKUM...
 
 
Kecik-kecik dulu kan, takdak la macam bebudak zaman sekarang ni. Sikit-sikit ipad. Ada duit beli PSP. Zaman kami dulu tak payah pakai duit pun boleh hilang boring. Bak kata spongebob dalam episod apa entah, yang penting mesti ada 'IMAGINASIIIII'....
 
 
Antaranya :-
 
 
  1. Main rumah hantu. Ni susah sikit. Mesti ada satu bilik. Kalau bilik tu panjang lagi bagus. Dalam masa 1 jam, kami akan hias bagi ada suasana berhantu. Pakat balut bantal dengan selimut bagi nampak macam mayat. Hihi. Lepas tu, gantung kain putih dekat depan pintu. Kalau nak bagi terkejut, sembunyi la belakang pintu.
  2. Buat khemah. Ni pun bes. Selalu main dengan kakak. Ambil selimut yang besar dan tali rafia(tali apa pun boleh). Kemudian ikat tali mengikut kreativiti masing-masing. Selalunya ikat di tingkap. Lepas tu bila dah jadi macam penyidai, sidai la selimut. Ambik bucu selimut ikat pulak kat mana-mana yang sesuai. Last sekali, hias mengikut cita rasa masing-masing. Yang besnya, punya la panas tidur dalam khemah malam-malam. Akhirnya terpaksa jugak tidur luar. Hehe...
  3. Main patung. Eh, bukan barbie ok? Tu permainan pompuan. Ni patung pokemon. Tikam seringgit punya, komfem dapat. Dulu kaki tikam ni. Duit syiling RM1 memang laku la time tu. Main macam mana? Jeng jeng jeng.... Kat tepi rumah ada banyak pasir. Buat bukit kemudian jadilah POKEMON KINGDOM. Pakat-pakat main dengan sepupu sorang kawal dua pokemon.



  4. Gulung tilam. Ni bukan sekadar gulung biasa-biasa. Gulung orang dalam tilam. Lepas tu cuba bangun sampai boleh dengan keadaan tilam digulung. Jadi macam 'the mummy' la. Lepas tu lawan tolak sampai sorang jatuh. Hoho...
  5. Main kayu balak. Ni agak simple la. Mesti ada tiga orang. Sorang jadi balak, yang dua lagi tolak. Balak ni mesti berlakon jadi keras, tak boleh lembik-lembik macam sotong. Permainan ini juga boleh menguji sejauh mana rakan kita tu boleh dipercayai.
Kalau diingat lagi, memang banyak yang kami main masa kecik-kecik dulu. Nanti la cuba ingat balik.
 
 
ASSALAMUALAIKUM...




Saturday, December 01, 2012

Pelakon

ASSALAMUALAIKUM....
 
 
Sejak kecik lagi, memang selalu la berangan jadi hero dalam mana-mana filem. Sebab apa teringin sangat ni jadi hero? Sebab hero kan ada.....HEROINNN!!! Dah tu heroin(bukan ganja) cun-cun pulak. Opssss, kecuali cerita SHREK dan juga SKYFALL. Tapi bergantung jugak la. Ada heroin yang betoi-betoi buat saya jatuh cinta pandang pertama....awwww~
 
 
Chingmy Yau Suk-Ching
Dia ni banyak berlakon dalam filem stephen chow. Comey sangat!! Tapi sekarang ni komfem agak tua la... =='
Tapi masih my type of woman I like.. <3
 
Shin Min Ah
Jatuh cinta pandang pertama wei dengan cerita korea. My girlfren is a gumiho. Teruih  la cari pasai dia dekat internet. Seksi sangat~ Tapi boleh dididik...hehe... Lesung pipit dia paling sweet... Memang x jumpa lagi la pompuan Melayu cantik macam dia ni... aww~ kalau la boleh tag dia...hehe.. Sekarang ni baru sedaq saya punya taste mesti ada lesung pipit dan mata sepet... pssttt... in your dreamm zudien!!
 
Preity Zinta
Kalau pelakon hindustan plak, mestilah dia ni. Pun ada lesung pipit. Seronok dan jeles bila tengok dia berlakon dengan Salman Khan dalam filem apa ntah. Masa tu dia kena bermadu dengan Aishwarya Rai.
 
 
Kalau pelakon Melayu, rasanya memang takdak. Tapi insyaAllah dalam hidup saya ni, saya nak jadi hero kepada 'dia', iaitu isteri saya. Awww... gurauan semata-mata. Hehehe...
 
 
ASSALAMUALAIKUM..


Wednesday, November 28, 2012

EXCITED

ASSALAMUALAIKUM...
 
 
Hampa mesti ada benda yang boleh buat hampa excited kan?? Sampai senyum selebar tayar 16 inci tak termasuk rim. Contohnya bila hampa dapat mesej dari si 'dia' ka?? Hihiew~
Dapat MC ka...pun bes...
 
 
 
Kalau saya kan....paling menggembirakan bila :-
 
  1. Bila naik moto atau kereta, takat minyak dok dekat 'F'. Lagi lebaq saya senyum kalau bukan saya yang isikan. Tapi sebaliknya bila minyak dok dekat 'E' walaupun semalam baru saya isi. Ni memang ramai la spesis reti guna tak reti isi balik.
  2. Dapat mesej daripada yang tersayang..iaitu 'HOTLINK GIFT'. Hehe...pernah sekali dulu dapat RM90 free.. sayangnya dorang kat saya,
  3. Dail *122# dan baki RM10++. Memang jarang la kan, memandangkan topup pun RM10 ja setiap kali.
  4. Akaun di ATM masih lagi berangka RM****.**
  5. Terjumpa duit dalam kocek sendiri walaupun memang duit tu duit sendiri.
  6. Terjumpa duit terselit dekat bahagian dompet. Terlupa ada simpan duit untuk kecemasan.
  7. Bangun pagi dan setelah diperiksa tiada jerawat baru yang muncul.
  8. Sempurna solat 5 waktu selepas Isya'...hehe...rasa tenang sebab dah laksanakan satu kewajipan sebagai hambaNya.
  9. Gembira bila mak cuti dan masak untuk kami. Memang kalau beliau masak waktu tu la saya jadi sangat berselera untuk makan..nyum3...
  10. Gembira bila dapat tau ada orang baca blog nih..hihi...
 
Sebenarnya, memang banyak perkara yang mengembirakan, sama ada dalam keadaan sedar ataupun tidak. Lagu mana tu?? Gembira dalam tidur sebab mimpi bes pun bolehh..
 
 
 
ASSALAMUALAIKUM

Sunday, November 25, 2012

Hubungan

ASSALAMUALAIKUM..
 
 
Dalam semester ni saja, saya rasa banyak yang saya buat dah menyakiti beberapa pihak. Almaklumla, saya lebih mementingkan diri sendiri. Selalunya saya buat dulu, baru fikir semua kesannya. Kalau nak sebut satu-satu di sini, memang takkan habis la. Tapi saya menulis ni bukan nak mengungkit tentang benda-benda yang dah lepas.


Tapi setiap malam saya dihantui dengan masalah-masalah ni. Memang selalu tak boleh tidur, memikirkan bagaimana saya boleh memperbaiki kesilapan ini.
 
 
Jadi, insyaAllah... dalam minggu ini saya akan cuba perbaiki satu-satu, hubungan yang dah retak ni. Siapa yang rasa saya ada buat salah tu, nantikan ja la ye.... :D


Sori, ayah nak guna brodband... tak sempat nak tulis panjang-panjang... sayonara


ASSALAMUALAIKUM...

Friday, November 23, 2012

Lelaki Soleh sebagai Suami

ASSALAMUALAIKUM....
 
 
Situasi 1 : Wei, muka aku ada jerawat wei... mana la ada laki mau kat aku...sob3...
 
Situasi 2 : Aku ni badan dah la besaq. Nanti kalau terhempap suami aku, mesti tulang dia patah 14..
 
Situasi 3 : Wuaaaaa.... aku ni dah la kemetot... nak tengok mata dia pun kena rabat kerusi...



Hey ladies, anda nak Laki yang Alim takkk?? sapa yang taknak. Kalau saya jadi pompuan pun nak. Hehe...
 
 Jadi bagaimana? Apa kriteria yang depa mau?? Apa yang depa selalu tengok kat pompuan???
Ok, tapi sebelum tu nak bagitau, ni bukan diambil daripada kajian sapa-sapa ataupun daripada buku mana-mana. Ni berdasarkan pengalaman sendiri, dan pendapat kawan-kawan yang Alim. Hehehe...
  
 
 
  1. Depa ni sebenaqnya, pantang Nampak pompuan tudung labuh. Labuh tu takdak la sampai ke lutut. Tapi macam saya sendiri, tertarik sungguh la bila  nampak pompuan tu pakai tudung yang tutup bahu. Lawaaaaa..... walaupun belum nampak muka.
    Amboi, kalau jumpa ni time tu gak masuk meminang... fuhhhh....
  2. Pompuan yang tidak bermekap tebal. Sebab nanti kecantikan pompuan tu mungkin terlindung disebabkan mekap. Kemungkinan juga menyebabkan pompuan tu Nampak makin huduh. Hehehe... Natural beauty la yang paling cantik..Asli daripada Allah.. :)
  3. Pompuan..eh, guna Wanita lagi sedap kot. Hehehe... Wanita yang menjaga pergaulannya sama ada dalam reality mahupun dalam laman social. Tidak duduk rapat bersebelahan dengan lelaki yang bukan mahram... Tidak keluar dengan lelaki sewenang-wenangnya. Dan dalam Facebook misalnya, tidak mengepost gambar-gambar sendiri... I don't like... taknak la nanti laki mana pi 'SAVE' gambar isteri I~
  4. Indah bahasanya ketika bercakap. Kami ni paling meluat kot wanita yang suka mencarut sini-sana. Hilang ayunya. Kalau bercakap lemah lembut kan lebih indah... Cair hati kami bila mendengar~
  5. Wanita yang sering menghadiri majlis-majlis ilmu. Bukannya wanita yang kaki wayang, kaki konsert terutamanya kpop nih. Hehe... pantang sungguh pompuan minat kpop. Kalau muka laki korea macam bangla rasanya masih berminat?? Kalau ada ceramah Ustaz Azhar idrus tu ka, pi la... kot-kot boleh jumpa calon suami kat situ... hehe...
  6. Wanita yang sering memberi nasihat. Tak kira la nasihat tentang apa. Wanita tu sentiasa memberi teguran kepada kawannya, dan sentiasa mengajak mereka kearah kebaikan. Ni susah nak jumpa. Bukan dok mengajak pi berjoging sebab nak cuci mata.


Kalau diikutkan, memang banyak lagi ciri-ciri wanita pilihan lelaki Soleh ni. Tapi sebagai lelaki, kami ni sebenaqnya tidaklah memilih sangat. Cukup sekadar dapat wanita yang  boleh dibimbing, dan sedia menerima bimbingan... Wallahualam...
 
 
ASSALAMUALAIKUM...

Monday, November 19, 2012

Sejarah semester 1

ASSALAMUALAIKUM...

Ok, kali ni nak sambung kenangan yang lepas, iaitu pada semester 1 yang lalu. Kali ni bilangan ahli kelas dah bertambah. 21 jadi 28. Ramai kan?? Sampaikan kami dipecah kepada dua kelas. Memang sakit hati dengan pengurusan. Sob3... Berjauhan dengan bestie... dengan geng beresemen... huhu...

Pertama kali ni kami karaoke bersama. Semuanya bermula dengan saya. Hehehe...rasa bersalah pulak bawak dorang menyanyi

Masa ni Ardie jatuh sakit... kitew teman dye sampai balik....  eh, silap. Nie masew claim cas hospital. Dye  blanjew kitew makan KFC~

Operate tikuih...hihi...x comel pown... busuk kot...

Ni untuk projek kami... cantik kannn

Pameran...akhirnya, setelah berbulan-bulan stress, kena marah sini sana... akhirnya... :')


Hihi... kami lawan pecahkan belon..


Puan Haslinah yang belanja nih~ Sebab menjayakan pameran....dan seminar.. tgok la sapa pengerusi...hehe... Me and Ooi~


Lawatan ke Pusat Sains Negara... paling banyak kenangan... :')

Comel... <3


Ni la yang paling tak boleh lupa... hihi... dia tengok tepat tuhhh.. tapi sayang, dia tak panggil kitew naik pentas untuk buat show dengan dia... :(
Kitew kan cameraman...

My sleeping beauty... mmmuaaaahhhh!! Kodi marah dah..hehe

Inilah pembunuhnya..

Ni masa seminar..


Ooooii, bangganya dia~



Makan sebelum present~

20 kali tengok pun masih gelak lagi. HAHAHAHAHAHA!!

Mak cik zunny, hanya tinggal kenangan~ Sekarang dah Mama Zunny~ 

1PISMP SAINS!!!

Saturday, November 17, 2012

Rindu


ASSALAMUALAIKUM...

Dah hampir dua minggu, IPTEK menjadi kenangan. Apa yang dirindukan bukanlah blok-blok bangunan, ataupun makanan-makanan yang pernah dimakan di sana. Tapi apa yang saya rindukan ialah 'hidup' di sana. Banyak kenangan yang saya tinggalkan, ada suka...ada duka... ada cuka...ada cuak....hehe...
Banyak gambar yang sudahpun hilang gambar-gambar tu la yang menjadi bukti kami pernah menjadi student di situ, dan juga pengalaman menjadi warga KL~ 


Sebenaqnya, yang paling dirindukan ialah  kawan-kawan saya. Saya tak pernah anggap dorang kawan. Tapi saya anggap sebagai saudara. Ya la, makan skali, mandi sekali tapi asing-asing, tidoq skali, solat pun skali. 

Semester 3. Waktu besday Syerah~ Nampok tu kat belakangggg??? Cer teka sapa?? Hehe...Macam biasa, Ooi mesti pakai kasut sukan dia... Sangat kemas

Semester 3. Sambutan Raya. Errrrr... macam teringat something... Waktu ni kali terakhir saya pakai baju pink tu. 

Semester 1- Semester ni memang tak nampak dah la macam ni... pakat-pakat kena asing kelas... T_T
Seriusly, 100% benci kena pisah kelas...
Semester 3- Pakat-pakat menunggu bas... sebelum sunburn demi negara
Excited wei... lama tak naik buaian...hehe
Ni entah napa tiba-tiba gatai nak pakai spek taktau... tapi nampak la tua sikit..ada la tua dalam 3 bulan... Haih, tak matang sungguh... =='
Open house, rumah ibu Haslinah...hehe... Puan Haslinah sebenaqnya, dah macam mak sendiri pulak. Belanja kami makan macam-macam
Berat badan tahun lepas, tinggi tu kelentong ja... pakai lazer kan... patutnya 164-165 ja. Berat tu Alhamdulillah, tahun ni nampak la peningkatan... :)

Semester 3 - Waktu ni masing-masing mempamerkan hasil projek KKBI... Yah...rindu sangat...rindu baju tu. Entah sapa yang rembat... Masa ni pakat-pakat tak matang lagi...hihi

 Oopppsss, semua gambaq tahun lepas ja nih?? Hehe... yang tahun ni punya, saya update kemudian ye...


ASSALAMUALAIKUM...




Wednesday, November 14, 2012

Kecurian

ASSALAMUALAIKUM..

Post yang ditunggu-tunggu sejak berlakunya kejadian lepas. Hari ni baru berkesempatan nak tulis memandangkan ana sudah ada teman baru. Hihihi. syukur Alhamdulillah...

Ceritanya macam ni. Waktu tu kami sedang menduduki paper terakhir sem ni. Balik saja tu, saya masuk bilik dengan Yassin, cabut cincin dan dengan selambanya letak tepi laptop. Tapi masa tu tak sedar laptop ada ka x. Kami pun keluar ke tandas untuk mengambil wudhu', bila masuk bilik balik saya, saya dapati henset yang saya letak atas kotak tak ada. Baru la saya cuba cari laptop. Tapi rupanya henset tu ada bawah baju. Yassin simpankan masa keluar ke tandas. Waktu tu, saya sedar yang laptop dan tab sudah pun dibawa lari beserta pengecas sekali. Oh My Allah!!! Terus cari rumet nak bagitau pasai ni. Mujur dompet dia selamat.

Lepas tu, saya solat Asar dan terus ke balai Polis untuk buat laporan. Macam biasa la, habis berjam di situ, tapi tiada langsung tindakan diambil. Balik tu baru saya telefon ayah. Hehehe... terkejut habis. Mula la kecoh lepas tu. Saya masih relaks lagi. Ya la, kalau menangis pun bukannya pencuri tu nak bagi balik. 


ASSALAMUALAIKUM...

Tuesday, October 30, 2012

Selamat tinggal KL

ASSALAMUALAIKUM...

Mulai sem depan, macam yang telah dirancangkan beberapa tahun lalu, maktab kami akan berpindah ke bandar Enstek. Kat mana pulak nihhhh?? Nogori Sembilan wei. Adeh, makin jauh la jadinya. Daripada 5 jam perjalanan dari Penang dah meningkat jadi 6 jam. Menyusahkan... 

Memang langsung tak bersedia. Banyak lagi sebenarnya yang kami belum buat masa di KL.
Rasanya belum pernah sampai KLCC dengan klasmates. Broga pun belum sampai lagi. Banyak lagi tempat di KL belum explore. Dulu time bawak motor pun, ingat nak explore habis satu KL ni. Tapi sebab terlalu sibuk dan juga faktor taktau jalan, takpa la. GPS pun ada. Explore ja kot peta.

Tapi dah macam-macam saya belajar masa dok kat KL ni. 1st time naik LRT. Berapa orang ja kat kampung yang biasa naik LRT. Wohooo... bangga wei~ =___='

Kali pertama makan nasi bujang. Nasi goreng student. Kalau dulu tak pernah kot tau yang wujudnya menu-menu sebegini kat kedai makan. Walaupun kurang enak, tapi itulah pilihan utama waktu hujung-hujung tahun. 

Kali pertama naik teksi. Kat Penang, disebabkan kat sana orang 'kaya-kaya' belaka, jadi tiadalah yang nak guna teksi. Hey, naik teksi lagi guna  banyak duit. Baru duduk dan tutup pintu pun dah kena cas RM3. Cukup nak makan satu setengah pinggan Nasi Bujang. 

Kali pertama cakap KL. Tapi langsung tak bunyi KL. Hahaha.. mana boleh, kalau dah telan nasik kandaq selalu, makin pekat la pelat utagha nih. 

Kalau diikutkan, banyak lagi 'kali pertama....' saya masa kat KL ni. Nak kena pi jenguk buku sat. Nanti result tak elok padan muka~


ASSALAMUALAIKUM..

Sunday, October 28, 2012

Kerja Sambilan

ASSALAMUALAIKUM....

Sebulan setengah cuti, pastinya taknak sia-siakan begitu saja. Kannnnnnnn?
Hutang pun berlambak ni. Dengan broadbandnya lagi, kalaulah boleh bayar pakai air liur.... ewwww..
Jadi, tiada penyelesaian lain, kecuali bekerja. Cukup la dengan buat part-time. Tapi kerja apa yang sesuai?

  1. Kedai makan
    Hmmm... jadi tukang masak? Gulung tikar jadinya. Mungkin jadi pelayan dah cukup. Kalau bab mencuci pinggan mangkuk ni, saya kurang sikit. Nanti habis kasar tangan I~ Hoho... Boleh la kalau dapat rm500. Ala, tu pun kira banyak la kalau takat jadi pelayan kedai makan, bukan restoran.
  2. Cybercafe
    Jaga ja kaunter. Waktu cuti sekolah, mesti ramai kan? Boleh la tolong pantau apa budak-budak dok bukak. Mana tau bukak laman web merapu kan?? Kena la tegur..hehe..gaji tu komfem la tak berapa banyak. Tapi cukup la kalau dapat rm300(ditolak makan minum, bayar broadband dan minyak). Duit tu boleh guna untuk sem depan. Almaklumlah, tempat baru, elaun nanti dah berbulu baru dapat~
  3. McDonald
    Ni susah sikit la nak dapat. Tapi kalau dapat tu, memang bes la. Gaji pun boleh tahan, cuma kerjanya penat sikit. Reject~
  4. Carwash
    Ni pastinya pilihan pertama saya. Minat dah ada. Cuma nak cari pusat cuci kereta yang sedang mengupah pekerja la. Kalau nak bukak yang sendiri punya, memang x lepas la~ Mesti ada tempat beserta paip. Rumah kat kampung, susah la sikit. Tak ramai yang lalu pun. 

    Cucian tangan lebih bersih~
  5. GSC
    Keja panggung wayang ni, paling senang. Kalau boleh nak jadi yang kutip sampah lepas wayang habis. Mesti banyak lepak dalam pawagam. Boleh tengok movie free. Wohoooo... Jimat duit. Cuma, mula-mula tu kena keluar modal sikit. Nak kena beli uniform macam dorang. Adeh, reject2. Kerja sebulan ja punnn..
  6. Penganggur
    Rasanya ni ja la kerjaya yang banyak kekosongan. Jom la, kerja perabis beras kat rumah. Makan sure dah free, penginapan lagi dapat. Hehehe..

ASSALAMUALAIKUM...

Wednesday, October 24, 2012

Cuti

ASSALAMUALAIKUM..

Sudah menjadi kebiasaan dan kewajipan tiap-tiap kali nak cuti, saya akan buat perancangan. Ya la, tujuan merancang ni, sebab taknak masa dibazirkan. Macam sebelum mengajar, mesti ada RPH. Bak kata Puan Haslinah, kita ni profesional. Mesti ada perancangan. Hihi...

Setakat ni, cuma ada beberapa pengisian.

  1. Cari kojo. Ya la, xdak duit nak bayaq bil broadband untuk bulan-bulan yang akan mendatang. Nak isi minyak, nak tukaq radio kalau boleh. Boleh la play format mp3.
  2. Nak pi kursus kahwin. Eh, muda lagi? Mana ada, tahun depan 21 sudah. Patutnya dah boleh timang anak nih. Hehe..Calon? Uih, tak payah pikiaq ke situ lagi. Jom cari apa yang patut dulu. Calon boleh tunggu kemudian. Kan?? Cadang nak berkursus di Hasani, sungai Petani. RM80 je~
  3. Nak baca tu, nak baca ni. Hehe... Nak banyakkan membaca cuti ni. Almaklumla, lama tak membaca, patutla otak lembap semacam. 
  4. Nak makan banyak. Ni tiap-tiap tahun kot rancang nak buat. Nak tambah berat la katakan~ Tak pernah berjaya. Belum sampai masanya lagi kot~
  5. Nak tangkap gambar banyak-banyak, then edit. Dah dekat 3 bulan tinggalkan dunia fotografi. Sob3... T_T
Banyak lagi sebenaqnya nak buat nih. Cuma belum rancang lagi. Jadi, apa-apa pun, pikir exam dulu yer~


ASSALAMUALAIKUM...

Saturday, October 20, 2012

Pasti

ASSALAMUALAIKUM...

Kepastian, semua orang pasti nakkan kepastian dalam hidup mereka. Kepastian untuk dapat kerja, kepastian, dapat berkahwin dengan si dia dan berbagai-bagai lagi kepastian-kepastian yang sewaktu dengannya. 

Pasti, macam dapat satu jaminan. Sama juga macam janji la. Cuma yang ni janji memang betul-betul ditepati. Bukan janji Melayu ataupun janji apa-apa bangsa. 

Eh, panjang pulak intro. Niat hati nak kongsi lagu ja. Best lagu ni. Sekali dengaq dah jatuh cinta~

Pasti
by Ukays / Mega

Semenjak aku kehilanganmu

Sekitar maya ku berubah

Tiada lagi halusnya kidungmu

Yang ketika dulu

Kau lakukan untukku

Sepi mencengkam

Resah berpanjangan

Wajahmu bermain di ingatan

Yang tinggal kini

Airmata cinta telah membasahi kolam hatiku

Pasti kau di saat ini

Berselindung di balik wajahnya

Aku tak lagi kau hiraukan

Terlontar jauh dari hatimu

Bagaikan mawar terkulai sepi

Tak lagi bererti

Mengimbas keangan di masa silam

Aku terkenangkan janjimu

Tiada lagi kesempatan untukku

Memilikimu seperti dulu

Saturday, October 13, 2012

Jauh

Assalamualaikum...

Terasa berjauhan walaupun pada hakikatnya dekat...
Mungkin perasaan ja kot..
tapi kadangkala saya bingung...
mengapa jadi begini??

Rasa berjauhan dengan semua orang...
rasa ditinggalkan oleh orang yang saya sayang...
pedihnya..

koff3... batuk pun x hilang lagi. Selamat tinggal tembikai susu, laici susu.... hai air suam. T_T

Assalamualaikum

Tuesday, October 09, 2012

Loghat

ASSALAMUALAIKUM...

Sapa yang tak kenai kan? Zudien Penang. Sekali cakap, tersembur dengan loghat Penangnya. Hey, kalau dah beranak semua kat situ, membesaq pun kat situ, jangan harap la nak cakap KL okay~

Banyak kali ditegur pensyarah. Ada yang tegur direct, ada yang perli dengan mengajuk semula dan ada kawan-kawan yang ketawa. Takpa, tak kisah. Ada juga yang bagi respon positif.

"Aku suka kau cakap Penang. Rasa seronok dengar kau cakap..." Kata salah seorang sahabat India saya baru-baru ni....

Saya dengar la tazkirah dari Ustaz Don. Dengan selambanya dia berbicara dengan loghat yang sama. Bes kot. Sangat berkesan. Secara tidak langsung, dia dah pun menjadi idola saya. Idola kedua okay~ Yang pertama Ustaz Azhar Idrus. 

Buat masa ni, gabung ja dua-dua loghat. Lepaih ni dok nogori sembilan, loghat lain pulak terkeluar. Hahaha...

InsyaAllah...


ASSALAMUALAIKUM..

Sunday, October 07, 2012

Berfesyen

ASSALAMUALAIKUM...


Diubahsuai daripada lagu kalau berpacaran

Tajuk : Kalau 'berfesyenan'

"Kalau berfesyenan, jangan sampai nampak aurat,
kalau ya pun tutup, jangan pula ketat-ketat..."

Berfesyen tu memang boleh. Tapi saya paling pantang kalau pakai ketat-ketat. Tolong la wahai muslimah, bantulah kami Kaum Adam menjaga penglihatan. Takut sekali tertengok, mau tengok lagi. Siapa nak dipersalahkan? Dua2 dapat dosa

Kalau pakai baju, biar sampai hingga paras punggung. Tidakkah lebih selesa ketika berjalan sini sinun?
Takdak la lelaki nak pandang curi-curi. 

Tidakkah menutup aurat itu wajib? Memakai pakaian yang menampakkan bentuk badan itu ternyata HARAM. Tiada alasan okaiy~ 
Please...

Dirimu begitu berharga wahai Muslimah, jagalah dirimu sebaiknya..
InsyaAllah...

ASSALAMUALAIKUM...

Saturday, September 29, 2012

Buat yang dirindui

ASSALAMUALAIKUM...

Hati tak tenang, bila terkenangkan seseorang yang sangat penting dalam hidup kita. Pasti ada hikmahnya kami dijauhkan. Semakin lama berjauhan, semakin rindu jadinya dan makin kita hargai dan sayang orang itu.

Insan ini la yang mengajar saya erti kematangan. Dia la yang mengajar saya erti menjadi seorang lelaki. Dia juga mengajar saya untuk menyayangi. 

Disebabkan dia juga...

Saya tidak sabar untuk bergelar suami,
dan tidak sabar untuk bergelar bapa...



Ada banyak yang Pak Cik nak ceritakan pada Adam. Tunggu Adam besaq sikit, Pak Cik ceritakan semuanya. Kisah Pak Cik masa kecik-kecik dulu, sampai la sekarang. Kisah suka, duka mahupun cinta, semua akan Pak Cik kongsikan. Hehe... Moga-moga jangan jadi macam Pak Cik. Become a man, and makes your parents proud... :)

InsyaAllah, bulan depan kita jumpa... :')

ASSALAMUALAIKUM...

Thursday, September 27, 2012

Problem

Assalamualaikum...

Pernah alami situasi ini? ada masalah tapi taktau apa masalah itu? tapi stress tetap ada?
Kalau taktau apa masalahnya, macam mana nak cari penyelesaian? Too complicated.

Mungkin ni bukan masalah kot. Cuma hati yang tak tenang. Berfikir terlalu banyak pum satu sebabnya. Adeh, jadi apa yang saya patut buat? Berhenti berfikir? Impossible...
 Maybe I miss my old me... zudien versi dulu punya. Lebih ceria kot. Banyak buat bising, banyak cakap, kurang serius, dan hampir langsung tak serius. 

Kalau nak kembali jadi macam dulu pun macam mustahil. Bukan mustahil. Cuma taknak. Umur pun dah 20. Kematangan tu mesti ada. Arghhh, makin lama menulis, makin stress jadinya. Setakat di sini saja la ya...


Assalamualaikum..

Cuci Kereta

ASSALAMUALAIKUM...


Sebenarnya, saya ada satu impian sejak kecil. Ayah saya kalau jaga kereta tu, memang macam jaga kereta baru. Tak kira la kereta tu zaman bila punya. Sebelum jalan ke mana-mana, mesti tangan tu dah siap pegang kain lampin. Dah jadi habit cuci dulu kereta sebelum bergerak. 

Akhirnya sifat tu diwariskan kepada saya. Tidak pada abang, tidak pada kakak dan tidak pada adik. :)
Setiap pagi lepas waktu subuh dah ada kat tempat parking. Mesti ada ja keta nak basuh. Hehe... Bila dah cuaca panas sikit, mood nak memolish pun datang. Ni penat sikit. Kena tenyeh-tenyeh dalam bentuk circular. Dah tu mesti ratakan. Kalau tak nampak macam pakai bedak kat muka tapi bertampung. Haha...
Next, mesti vakuum. Kalau boleh buat semua di waktu ayah ada. Nanti dapat la wang saku sikit. Lepas berlaicikang tiga kali. Hehe...


Satu impian saya, saya mau buka carwash. Sendiri punya. Saya tauke, dan saya tukang cuci. Kalau boleh, buka Sabtu dan Ahad saja ka. Ataupun lepas balik sekolah pun boleh cuci. Dapat pendapatan tambahan. Kembangkan cawangan. =='
Tak payah kot. Saya cuma nakkan kepuasan bila mencuci. Dapat tengok hasil dalam masa yang singkat. Dari kotor jadi bersih, dari bersih jadi berkilat. 

InsyaAllah...doakan saya berjaya. :)



ASSALAMUALAIKUM...

Wednesday, September 26, 2012

Riya'

ASSALAMUALAIKUM...

Diberikan satu situasi seperti berikut :-

Minah A : Wei Minah B, tengok laki tu pi rajin la pi surau. Siap pakai jubah lagi tuh. Untungla siapa dapat suami macam dia.
Minah B : Dia selalu ajak orang datang surau melalui status facebook dia.
Laki : Lepas ni mesti rajin lagi pergi surau. Baru boleh jadi rebutan.

Senang kan nak riya'. Kadang-kadang tak sedaq pun. 

Rasulullah SAW dalam sabda bermaksud: "Sesungguhnya yang paling aku takut menimpa kalian adalah asy syirkul ashghar (syirik kecil). Sahabat bertanya: "Apakah syirik kecil itu? Baginda menjawab: Riak." (Hadis riwayat Imam Ahmad)

Riya' ni membawa erti kita melakukan sesuatu ibadah tu, bukan kerana Allah, tetapi kerana ingin mendapat pujian dari manusia. 

Bahayanya sifat riya' ni, semua ibadah yang kita buat ni macam sia-sia. Tiada pahala dan seumpamanya. Bezanya dengan syikir besar iaitu menyekutukan Allah, dosa kita tidak akan diampunkan. 

Macam mana nak tau kita ni riya' ka tak?
Bandingkan solat kita ketika berjemaah, dengan solat ketika bersendirian. Kalau solat time ada orang, bacaan jadi panjang, siap beralun lagi...tapi bila solat sorang? 

Mudah-mudahan, kita ni dijauhkanlah daripada sifat ni. Memang dalam hati ni kadang-kadang ada juga sifat tu. Memang susah nak buang. Kena la kikis perlahan-lahan. Moga hati ini ikhlas sepenuhnya dalam beribadah. InsyaAllah...


ASSALAMUALAIKUM..

Sunday, September 23, 2012

Alhamdulillah

ASSALAMUALAIKUM..

Has been a week already. Alhamdulillah...
Moga dapat kekalkan momentum ini... InsyaAllah...

"Sebagai seorang Muslim yang cintakan Allah dan mengharapkan kasih sayang dari-Nya, apa sahaja yang kita buat mesti disertai dengan niat dan objektif yang tepat. Itu mendekatkan diri kita dengan Allah."


ASSALAMUALAIKUM.. 


Friday, September 21, 2012

Inner Peace

ASSALAMUALAIKUM...

Urghhhh, what kind of feeling is this? Rasa tidak tenang. Ada juga bercampur dengan rasa tidak puas dengan apa yang saya kecapi. Persoalan yang sering bermain dalam fikiran, di manakah saya yang sebenar? Hey, this is not me. Rasa lain kot. Macam hilang identiti sendiri. Bukan macam hilang IC. Boleh buat balik kot. Bayar ja denda. Hehe... 

What can I do?
Oh, kalau dulu ada dua benda yang saya buat.
  1. Find someone who I can talk to. Macam kaunselor peribadi la. Luahkan segalanya, minta nasihat. Kemudian, setel. Kalau dulu mesti cari abang Apis. Nasihat dia bagi semua berkesan. Tapi sekarang jarang jumpa. Masing-masing sibuk dengan kerja yang berlambak.
  2. Balik rumah. Uish na, jauhhhh la.... Dah tu bajet rm180 la kalau nak pergi balik. Oleh kerana sedang kegawatan ekonomi, memang boleh balik dalam mimpi ja la.
  3. Jalan-jalan sorang. Macam biasa la, mesti pergi Tesco. Sekarang ni pun dah ada port baru. Pak Anjang Sup. Fresh oren dia memang terbaik kot. Paling asli. Siap ada isi-isi yang tak hancur. Unifi dia ja dah tak berapa laju. Nak tengok Youtube boleh la. Layan video Ustaz Azhar Idrus. 
  4. Ni yang paling baru la. Layan nasyid. Dah tu lagu serupa. Hanya tuhan yang tahu, kasih kekasih dan nur kasih. Awat tetiba menjiwangkan diri balik. Baru ja nak buang identiti Zudien Jiwang. Adeh...

Kadang-kadang tu, rasa macam nak menyendiri. Jauh dari semua manusia. Tiada masalah, tiada ketawa dan tiada air mata. Takut orang kata gila pula bila menyendiri. Hehehe...

Being alone, is part of myself. I have the chance to think about myself, but sometimes, about others too. 

ASSALAMUALAIKUM...

Thursday, September 20, 2012

Kegawatan?

ASSALAMUALAIKUM...

19/9/2012


Perkara pertama terlintas di fikiran, "will I survive this?" Oh broadband, mengapakah cas engkau sangat mahal?? sangat menyiksakan... Perlukah risau?? Teringat kembali kisah yang diceritakan oleh abang Safuan, tentang pengalamannya sendiri.

Dulu waktu masuk PPISMP, dia ada la bawak sedikit duit. Tidak sangka pula kena bayar yuran, beli tu beli ni. Akhirnya, duit dia tinggallah sedikit. Sampaikan duit itu habis dan dia langsung tak punya duit untuk makan. Ketika tu, dia sangatlah risau sampaikan tak tahu nak buat apa. Nak minta pada parents segan katanya. Elaun? Faham-faham la. Macam menunggu tarikh PRU 13 diumumkan. Hehe..
Berdoa dan berdoa dan terus berdoa, hasilnya rezeki pun mencurah-curah. Seminggu tu dia hidup tanpa sesen pun. Ada ja orang belanja makan, makan di surau dan sebagainya. 

So kawan-kawan, belanjalah Ana ye~ Hehe... taklah. Ana punya duit kecemasan. Tapi sebelum tu, Ana mau minta maaf kepada 'tulang rusuk' Ana. Tabung kahwin kena usik... sob3. Kahwin lambat la kita yer... 
Hehehe....

ASSALAMUALAIKUM...

Tuesday, September 18, 2012

Pilihan

ASSALAMUALAIKUM...

Pernah tak anda dihimpit situasi, di mana hanya ada satu pilihan? Satu jalan penyelesaian? Pernah??? Pernahhh? 

Kadang-kala, kalau ada satu saja pilihan, macam lagi mudah. Tak payah pening-pening kepala nak fikir, mana satu lagi baik. Tak payah buat jadual perbandingan dan sebagainya. Errr...

Tapi macam mana kalau pilihan tu, suruh anda mengalah? putus asa?
Jadi, patutkah Ana pilih jalan itu? 
Di sebalik jalan tu sebenarnya ada satu lagi jalan, yang lebih luas, lebih terang dan lebih selamat.
Ya, jangan lupa Allah ada. Allah Maha Kuasa. Mohon padaNya. InsyaAllah, kalau tak tercapai jugak, pasti ada hikmah disebaliknya. Jangan risau, walau doa tu tak dimakbulkan, ianya tetap membawa pulang ganjaran pahala. InsyaAllah...

La Tahzan wahai hati. Pasti ada hikmah disebaliknya. 
 "Ingatlah bahawa jika malam terlalu gelap, maka ia menjadi petanda bahawa cahaya fajar akan segera menjelma."

Always pray, and never give up!!


ASSALAMUALAIKUM..



Maafkan Ana

ASSALAMUALAIKUM...

Nabi saw pernah bersabda :

الإِنْسَانُ لاَ يَخْـلُو عَنِ الخَطَاءِ وَالنِّـسْيَانِ

 Maksudnya : manusia itu tidak sunyi daripada membuat kesalahan dan lupa.


Ana sedar sebelum ini ana banyak buat salah. Dan kadang-kadang tu, dah minta maaf. Tapi masih mengulangi benda yang sama.

 Hey, ana cuba berubah. Niat dah ada, usaha tu sikit la. Hasilnya? Mana boleh hari ni tanam pokok, esok dapat makan buahnya. Kecuali la kalau kamu tebang pokok tu, kejap ja sudah nampak hasil, tapi hasil berbentuk kemusnahan. Ana taknak la jadi macam tu. Nak berubah, pastinya ke arah kebaikan.

Kalau ada rasa tidak selesa, teruslah beritahu. Bukan ana nak marah pun. Benci lagi la tidak. Malah ana lagi gembira, sebab ada orang yang sanggup menegur, tak kisah la benda tu salah. Yang salah dibetulkan, yang betul diperindahkan lagi. InsyaAllah...

Ana suka guna ana/enta dan sebagainya ketika mengutus SMS misalnya dengan rakan, rasa lebih mesra. Lagipun dulu 5 tahun ana belajar Arab. Kalau campur masa sekolah rendah, hampir 10 tahun. Rugi la kalau ana tinggalkan. Bahasa Syurga, bahasa Al-Quran. Balik cuti nanti, harap sahabat ana dapat ajarkan semua arab komunikasi yang asas. Bolehla ana tunaikan permintaan sahabat ana, saudara Amir dan Yassin. Nak suruh diajar, hehe... kelak ianya berguna. InsyaAllah... Kalau tak suka ana macam ni, tak apa. Ana teruskan dengan orang yang selesa ja. Hehehe...


Sekali lagi, ana nak mintak maaf kepada siapa yang terguris hatinya. Ana tak pernah simpan dalam hati walau hati ini retak seribu sekalipun.
ASSALAMUALAIKUM...

Monday, September 17, 2012

Istikharah

ASSALAMUALAIKUM...

Kaifahalukum wahai pembaca semua? Hehehe... minggu ni jiwa ana agak kacau la. Bukan kacau yang negatif, tapi yang positif. Cuma hati ana yang tak senang duduk, bila terfikirkan pasal nih. Mungkin ana risau, apa yang akan terjadi lepas ini.

Dipendekkan cerita, ada seorang muslimah ni, almost perfect I think (to me la...). Dua tahun lebih kami kenal.
Cara pemakaiannya, cara pergaulannya, cara percakapannya, semua la. Rupa pun memang ala-ala artis.  Mesti enta semua pun tahu, muslimah macam dia ni, pasti menjadi rebutan. Dan ini yang merisaukan ana. Ana takut belum sempat ana masuk, sudah penuh. Terpaksa beralih ke bunga lain. Mana nak sama dengan yang ni. 

Ada dua jalan. Satu yang dibenci Allah (Jalan kapel) dan satu lagi jalan yang diredhai Allah (Nikah). Mesti la nak pilih jalan yang terbaik kan?? Tapi belum sampai la tahap Nikah. Ana belum bersedia la. Ilmu, duit dan segalanya. Banyak lagi ana nak perbaiki terutamanya Solat ana. Kalau bacaan pun masih ada yang tak betul, macam mana nak pimpin dia dalam solat nanti. Hehe... 

Ana cuma bercadang nak berjumpa keluarga. Mana tau, ada rezeki dapatlah berjumpa. Boleh juga bincang pasal nih. Moga-moga dapat jalinkan ikatan sementara ana buat persediaan. Boleh la ana fokus lepas ni. InsyaAllah... Ni la yang membuatkan ana banyak pening. Mau tanya atau tidak. Korbankan sedikit rasa malu, atau menyesal seumur hidup? Kalau ana tanya pun, tak semestinya dapat jawapan. Hehe...

Apa-apa pun, bak kata sodiqi, "Makanan kalau tak masuk dalam mulut, alamatnya berlapar la ana.."

Lepas banyak kali ana berfikir, ana rasa pilihan ana tepat. InsyaAllah, yang lain berserah pada Allah...moga mendapat restu daripada pihak lain... :)

Kepada sahabat-sahabat, bantulah ana. Bimbinglah ana. Tegurlah ana terutamanya bila nampak perempuan. Mesti tundukkan pandangan. Paling susah nak buat. Hehe...

Opsss, ini cincin ana ye. Ana sendiri yang pakai. Cincin dia nanti la. Bila sudah dipersetujui keluarga. Amboi, berangan sampai ke situ... :P



Assalamualaikum...

Sunday, September 16, 2012

Cuti tanpa keluarga

ASSALAMUALAIKUM...

"Bangun pagi, gosok gigi...guna kodomo lion..."~
 
Hey, dah pun hari Sabtu. Sabtu begini, patutnya dah berada di rumah, sedang tonton kartun sambil bersarapankan nasi lemak. Uwaaaa~ Sedih la sangat kannnnn? :P

Mujurlah dah ditebus dengan aktiviti lain. Karaoke? Memancing?? Photoshooting??? Daaaa.... boring.
Kami ke rumah Encik Razi. Pensyarah Bahasa kelas kami. Beliau bakal dapat gelaran 'Haji'...InsyaAllah... Harap-harap dia tak lupa untuk doa kat Farah~ untungla... dapat jodoh orang B*****...kih3


Gambar Yassin teda di entrynya sendiri... jadi letak kat sini banyak-banyak~

Senyum sampai nampak gusi~

Melepas nak naik benda alah ni~

Tunggu Amir, setiap kedai disinggahnya... satu pun tak berjaya buat dia keluarkan duit~

"Di sini terukir satu janji, janji pada diri sendiri...InsyaAllah.. "